„Traktoriáda je vypsána pro dvě kategorie malotraktorů s pohonem jedné a obou náprav a pro dvě kategorie traktorů - továrních do roku výroby 1970 a od roku 1971 po současnost a samostatnou kategorii ženy. Těch se přihlásilo šest. Závodníků je celkem 54,“ vysvětlil Právu hlavní organizátor Jaroslav Zemánek.

Na loňské jubilejní 10. ročník přišly tři tisícovky diváků. Letos jich bylo vinou počasí méně, přesto byla atmosféra podél trati bouřlivá. „Je to super. Jsme mokří, špinaví, ale je to dobrý,“ smál se po dojetí první jízdy zabahněný Karlos Kofránek z nedalekých Libošovic. Původně se neměl závodu vůbec účastnit. „Traktor je teprve v záběhu, teprve ho testujeme. Ale prostě, jak sedneme za volant, jsme pacienti,“ prozradil.

FOTO: Ludmila Žlábková, Právo

Závodníci se na traktoriádu sjeli doslova z celé republiky. „Máme tu borce ze Žďáru nad Sázavou, ale i od Plzně. Skutečně to už je národní závod a jeden z největších u nás,“ míní Jaroslav Zemánek. A připomíná slavnou tradici motorismu v této oblasti. „Jezdili se tu závody do vrchu, sprinty na motorkách. Vzhledem k podmínkám, co máme a kolik nás zůstalo, jsme se rozhodli, že tu budou závody traktorů. Vlastně za to může moje manželka,“ zavzpomínal a hned vysvětlil.

Nechybí ani veteráni

„Děti se nudily, všude byly různé samohyby, tak žena vymyslela uspořádat závody traktůrků pro děti na hřišti. To bylo v roce 2006. Ovšem hned prvního nultého ročníku se zúčastnilo 40 strojů. A na první ročník jich tu bylo na sedmdesát,“ pokračoval Zemánek s tím, že i u podomácku upravovaných prototů se dbá na bezpečnost.

FOTO: Ludmila Žlábková, Právo

„Například musí mít ochranný rám, aby se to nepřekulilo na člověka v případě havárie. Nebo ochranné přilby. A jsou tu stroje opravdu rozdílných vlastností. Od sekacích traktůrků, které jezdí maximálně 30 kilometrů za hodinu, až po traktory, které jedou osmdesát. To už jsou opravdu závodní stroje,“ míní organizátor.

Mezi technikou nechybí ani veteráni, třeba na 80 let starý traktor Svoboda.

„Ale i přes tyto rozdíly, je traktoriáda skutečným závodem. Abychom mohli jezdit stroje různých výkoností a rychlostí, pořádáme takzvaný závod souměrnosti. To znamená, že se jedou dvě jízdy a měří se rozdíl času. Ten určuje pořadí závodníka. Pokud někdo pojede dvakrát pomalu, ale ve stejném času, může být vítězem,“ dodal Zemánek.

Kromě vlastního závodu byla na ploše vyskeřského letiště, kde se akce konala, ke zhlédnutí historická technika, mj. ze sbírky manželů Švejdových z Horních Habartic, dva ruské kloubové osmiválcové traktory Kirovec K-700 (z r. 1974) a K-700A (z r. 1986), ale i současná zemědělská technika.