Studie 6000 minifigurek lega uvedených na trh v letech 1975 až 2010 zjistila, že do roku 1989 měly všechny postavičky stejné rozesmáté obličeje. Od té doby ale dánská firma Lego rozšířila škálu výrazů figurek, takže dnes vyjadřují stovky různých emocí. Obličeje jsou přitom čím dál rozzlobenější a vystrašenější.

"V roce 1989 firma Lego začala zásadně rozšiřovat množství výrazů postaviček. Dvěma nejčastějšími výrazy jsou radost a vztek, přičemž poměr radostných výrazů postupem doby klesá. Obáváme se, jaký bude mít posun od výhradně pozitivních výrazů ke stále většímu množství negativních výrazů dopad na dětské hry," konstatuje se ve studii.

Sázka na válku

Autoři studie uvádějí, že minifigurky se většinou uvádějí na trh v tematických sadách typu Harry Potter či piráti a že tato témata jsou čím dál víc spojena s konflikty.

"Lego má ve svém programu velkou řadu zbraňových systémů, i když se tyto zbraně používají převážně v boji proti fiktivním nepřátelům. Lego by si ale nemuselo v budoucnu udržet svou vysoce pozitivní pověst," píše se dále ve studii.

Podle vedoucího studie Christofa Bartnecka z novozélandské University of Canterbury změna odráží obecnější trend mezi výrobci hraček, kteří stále častěji sázejí na válečná témata.

"Jako dítě jsem měl jen rozesmáté figurky a na lego mám velmi pozitivní a šťastné vzpomínky," řekl Bartneck. "Když ale teď přijdete do obchodu, vidíte, že témata hraček, zvlášť pro chlapce, se točí kolem konfliktů, válek a zbraní. Zdá se, že je to znak doby, že právě toto je teď u hraček populární a že právě toto se dobře prodává," dodal.