Hlavní obsah

Takhle začne apokalypsa? Coca-Colu vyženou v soudný den z Bolívie

Novinky, Jakub Kynčl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejdříve si všichni mysleli, že jde jen o nějaký žertík. Teď už se však zdá, že to myslel jeden z bolívijských ministrů zcela vážně. David Choquehuanca oznámil, že Bolívie ukončí působení značky Coca-Cola na území Bolívie souběžně s proslulým vstupem mayského kalendáře do nového cyklu, tedy ke dni 21.12.2012. Informoval o tom americký Forbes.

Foto: Profimedia.cz

Coca-Cola bude mít v Bolívii červenou.

Článek

Podle Choquehuancy magické datum označuje konec kapitalismu a konzumního stylu života. Naopak symbolizuje příchod kulturního života v komunitních společnostech. A aby to země řádně oslavila, plánuje bolívijská vláda sérii oslav. Jedna z největších bude probíhat přímo na jednom z největších ostrovů jezera Tititaca - La Isla del Sol.

"Slunovrat 21.12.2012 bude znamenat konec sobeckosti obecně. Musí být tak i koncem Coca-Coly a začátkem mocochinche (místní nealkoholický nápoj s příchutí broskví), řekl Choquehuanca novinářům na politickém sjezdu a dodal, že se planety vyrovnají po 26 tisících let. Nastane prý konec kapitalismu a začne éra komunitarismu.

Vrabci na střechách si přitom povídají o tom, že by mohl tento bolívijský krok následovat i venezuelský prezident Hugo Chavez.

Je paradoxní, že tento zákaz plánuje vydat právě Bolívie, z jejíž půdy pochází kokový extrakt (Coca-Cola však odmítá potvrdit, že je právě tento extrakt součástí tajného seznamu ingrediencí. Ať už to je pravda nebo ne, koka je v Bolívii obrovský byznys. Její produkce tvoří dvě procenta hrubého domácího produktu, tedy zhruba 5,5 miliardy korun ročně. Reprezentuje tak 14 procent ze zemědělských výdělků.

Coca-Cola by však nebyla jedinou americkou firmou, která by se s bolívijským trhem rozloučila. V loňském roce tam skončil se svým působením McDonald's, kterému se nepodařilo dostat se do profitu ani po deseti letech na trhu. To však není případ Coca-Coly, jejíž konzumace se v zemi za uplynulých deset let ztrojnásobila. Zatím však není jasné, zda nařízení zasáhne i konkurenční Pepsi.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám