Rypadlo z roku 1967 těžařské skupině Czech Coal vlastně tak trochu vybylo. V menším vršanském dolu Jan Šverma už těžba zeminy skončila a práce je tam už jen pro uhelná rypadla, ale stroj do šrotu ještě nepůjde. Letos prošel generální opravou za zhruba 103 miliónů korun a teď se vydal na cestu do Slatinic na jižním okraji Mostu. Tam se těžilo v menším měřítku už před dvaceti lety, a místo dokonce prošlo částečnou rekultivací, vloni ale Czech Coalu povolil báňský úřad ho znovu přetěžit.

Rypadlo typu K800 bude nejdřív těžit zeminu pro stavbu nových inženýrských sítí a pak odkryje i uhelný pilíř, na němž stály ty původní. "Tohle rypadlo skončí těžbu zeminy někdy po roce 2020. Za ním bude další skrývkový řez a teprve za ním půjdou uhelná rypadla," řekl Rouček. Proti připravované těžbě ve Slatinicích dál bojují ekologové, kteří napadli rozhodnutí báňského úřadu i u soudu. Celý důl Vršany má životnost na minimálně 40 let, relativně málo výhřevné uhlí dodává zejména elektrárnám.

Budou sundávat i vedení

Přesun techniky už ale začal. Na cestu se v úterý vydalo rypadlo, za ním i zakladač a další technika. Silnice mezi doly pokryla patnácticentimetrová vrstva písku, aby stroj o váze plného nákladního vlaku nezničil asfalt. Celá hmotnost 1400 tun je rozložena do osmi pásů s kontaktní plochou zhruba 140 metrů čtverečních.

Rypadlo se pohybuje rychlostí zhruba čtyři metry za minutu a čtyřkilometrovou trasu do nového působiště by ujelo za necelý den, jenže přesun potrvá mnohem déle, podle některých odhadů až měsíc. To kvůli doprovodným opatřením, jen dráty vysokého napětí se budou sundávat a znovu nandávat na 21 místech. Aby se uvolnila i veřejně přístupná silnice mezi doly, musela se hledat objížďka.

"Délka přesunu není až tak neobvyklá, několik kilometrů se transportuje rypadlo i kvůli opravám ven z dolu. Tenhle transport je zvláštní právě tím, kolik komunikací a dalších sítí překračuje," řekl Rouček.

Podobný přesun si pamatuje naposledy před zhruba 15 lety, to když opačným směrem jel zakladač. V zahraničí jsou podobné přesuny běžnější, lidé z branže hovoří o až třicetikilometrových přesunech rypadel mezi uhelnými doly v německé Lužici.