Vědomí, že něco končí, stimuluje lidský mozek k tomu, aby si to užil více. To je hlavní důvod, proč si člověk umí poslední kousek sladkosti užít nejlépe, tvrdí vědci.

Psychologové tvrdí, že lidé získají jistý druh motivace, když vědí, že bude nějaká zkušenost dokončena. A to vede mozek k jisté pozitivní reakci, aby tato zkušenost skončila pozitivně. Tato zjištění tým publikoval v magazínu Psychological Science.

"Samotný konec nás ovlivňuje mnoha způsoby a jedním z nich je i tento "pozitivní efekt". Jde o motivační faktor. Váš mozek si totiž říká: "Musím z této zkušenosti získat co nejvíce, ačkoliv právě končí" či "Chci z toho něco dobrého dostat, dokud stále mohu," uvedl vedoucí studie Ed O'Brien.

"Když lidem řeknete, že je něco poslední, bude jim to chutnat daleko více," tvrdí O'Brien.

Markantní rozdíl

Během studie ochutnávalo 52 studentů pět malých čokolád s různými příchutěmi. Dostávali je v rozdílném pořadí a někteří dostali varování, že je ta či ona čokoláda poslední.

Výsledek studie byl jednoznačný. Ti, kteří byli informováni o tom, že byla poslední, ji privilegovali nesrovnatelně více. Nejvíce chutnala asi 70 procentům informovaných dotázaných. Naproti tomu z těch, kteří informováni nebyli, si ji vybralo jen 22 procent.