Na základě důkladných analýz a restaurátorských prací odborníci z galerie Prado v Madridu dospěli k překvapivému zjištění. Z obrazu, který patří do španělské královské sbírky již léta, odkryli svrchní tmavou vrstvu a objevili pod ní klenot.

Zjistili, že mají před sebou kopii da Vinciho Mony Lisy neboli Giocondy, kterou ve stejném období namaloval zřejmě jeden z mistrových žáků. Kompozice je shodná, samotná Mona Lisa však působí mladším a svěžejším dojmem. Každopádně však podle expertů prozrazuje mnohé o originálu.

„Kopie vás vyzývá, abyste se na originál dívali zcela jinýma očima. Je tu celá řada jasně viditelných prvků, které jsou na dobře zachovalém plátně v Louvru schovány pod vrstvami žlutého laku, který má vše rozostřit,“ řekl ve středu při odhalování kopie Miguel Falomir, vedoucí oddělení italského malířství v Pradu.

Žák dělal stejné změny jako mistr

Původně se myslelo, že obraz vznikl později než da Vinciho originál z let 1503 až 1506. Restaurátoři však na žádost galerie v Louvru provedli důkladnou analýzu a odstranili černou vrchní vrstvu. Ta, jak se ukázalo, totiž byla přidána mnohem později, vznikla asi koncem 18. století. Tímto způsobem byla odkryta krajina identická s originálem.

„Obraz je do detailu velmi blízký originálu. V principu by mohlo jít o přímou kopii. Mnohem zajímavější je ovšem to, co můžeme vidět pod vrchními vrstvami obrazu. Na náčrtech jsou vidět změny, které jsou k vidění pouze pod povrchem originálu. To nás vede k názoru, že obraz vznikl ve stejnou dobu, jako vznikalo Leonardovo umělecké dílo. Zmíněný umělec totiž postupoval úplně stejně jako da Vinci,“ řekl agentuře Reuters Gabriele Finaldi, přední restaurátor v Pradu.

Výstava svede originál i kopii opět dohromady 

V období od 29. března do 25. června se podle agentury Reuters originál i kopie po dlouhých letech pro jednou opět shledají. Obrazy budou společně vystaveny v pařížském Louvru v rámci výstavy věnované Leonardovu poslednímu mistrovskému kousku, Svaté Anně.