Hlavní obsah

Učitelé se seznamovali s nebezpečím číhajícím na síti

Právo, Petr Kozelka

Nová doba s sebou nese nová nebezpečí. Aspoň to si řekli ve společnosti Hypericum, která uspořádala ve spolupráci s policisty školení pro jihomoravské pedagogy základních a středních škol na téma „Bezpečí ve virtuálním světě“.

Foto: Profimedia.cz

Studenti se ve virtuálním světě pohybují jako ryba ve vodě.

Článek

Učitelé se tak dozvěděli, jak bezpečně používat nové technologie nebo jak působí kyberšikana.

Svět, který studenti důvěrně znají

Získané informace by měly pomoci nejen pedagogům, ale i studentům, kteří vstupují do světa technologických a komunikačních možností, v nichž se často vyznají mnohem lépe než jejich učitelé nebo rodiče.

Ti často ani nemají tušení, co děti na počítačích dělají, co zveřejňují, s kým komunikují, zda neohrožují zabezpečení počítače nebo co všechno na sebe a své kamarády, rodiny či učitele na síti prozradí.

Budeš večer na fejsu?

„Opakovaně se setkávám s tím, že se studenti po vyučování loučí větou: ‚Budeš večer na fejsu?‘ Také se mi párkrát stalo, že se studenti bavili tak, že to vypadalo, jako by se odpoledne někde sešli, ale pak se ukázalo, že vedli dlouhé dialogy přes Skype nebo přes Facebook. Opravdu tady vidím nejen generační rozdíl ve vnímání, ale snad dokonce rozdíl mezi těmi, kdo se se světem internetu setkali až jako dospělí, a studenty, kteří se ve virtuálním světě pohybují jako ryba ve vodě, a je to pro ně úplně přirozená věc – jako by žili ještě v jakémsi paralelním světě k tomu reálnému,“ potvrdila Právu pedagožka Milena Tomanová z Gymnázia Křenová.

Setkali se kyberšikanou

Tomanová byla mezi učiteli, kteří školení financované z prostředků evropských fondů absolvovali. „Protože jsem si chtěla kvůli tomuto projektu udělat představu, jak toto téma vnímají studenti, skutečně jsme o tom v mých hodinách několikrát vedli debatu. Taky jsem si dělala malou písemnou anketu a zjistila jsem, že se někteří z nich s těmito problémy setkali nebo znají někoho, kdo byl vystaven např. kyberšikaně,“ potvrdila pedagožka.

Chápat rizika nových technologií

Tomanová přiznává, že zvlášť při její profesi je potřeba rozumět novým technologiím i rizikům, která s sebou nesou. „Každopádně je už vidět, že tyto technologie v životě mladých hrají velkou roli zejména při naplňování jejich potřeby komunikace s vrstevníky a navazování vztahů, takže jakási pravidla bezpečnosti jsou velmi důležitá. Než děti pustíme do silničního provozu, naučíme je nejprve pravidla, totéž platí o internetovém provozu,“ dodala Tomanová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám