Hlavní obsah

Firmy oslovují mladé zaměstnance nudnými inzeráty

Novinky,

Nezaměstnanost má v Česku dlouhodobě klesající tendenci. Dle statistického úřadu Eurostat je s dvěma a půl procenty v rámci EU nejnižší. Tuzemští zaměstnavatelé tak mají problémy s obsazováním volných míst, rádi by však nabírali nové síly. Komunikace s nastupující generací Z (lidé narození od poloviny 90. let) i mileniály (obecně lidé do 30-35 let) se ale tradičními metodami míjí účinkem. Tito uchazeči považují inzeráty firem často za nudné.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Majitelka personálních agentur AC Jobs a Advantage Consulting Olga Hyklová doporučuje firmám změnit přístup v nabírání nových zaměstnanců, a to z důvodu generační obměny.

Prázdné fráze

„Pro mileniály je používání moderních technologií každodenní rutinou, jejich komunikace probíhá přes sociální sítě. Očekávat, že odpoví na inzerát visící někde na webu ve znění ‚Hledáme flexibilního kolegu s ochotou učit se novým věcem, který se nebojí výzev‘, je bláhové. Pro ně jsou to jen prázdné fráze,“ upřesnila Hyklová.

Nejúčinnější formou prezentace jsou kariérní videa, ale i ta mají specifická pravidla.
Olga Hyklová

Jak ale početnou skupinu dvacátníků a třicátníků oslovit? „Použít komunikační prostředky, které používají i oni. Nejúčinnější formou prezentace jsou kariérní videa, ale i ta mají specifická pravidla. Mnohaminutový monolog usmívajících se a do kamery mávajících lidí, kteří zdůrazňují přátelský kolektiv a 10 let práce na jednom místě, je nesmysl. Jako může být nezáživný psaný inzerát, stejně nezáživné mohou být i videozáběry na skupinu lidí škrobeně sedících v jídelně, culících se v kanceláři či tužících týmového ducha na kole,“ pokračovala.

Jak ovšem upozornila, i při správném videu je zároveň nutné vybrat komunikační kanál. „Umístit i správně natočené video jen na vlastní webovky jsou vyhozené peníze. Spot se musí intenzivně šířit všemi cestami,“ připomněla.

S jejím tvrzením souhlasí i Svatopluk Bagara, výkonný ředitel vývojářského studia IQ Hub.

„Jsme menší IT firma se zajímavými projekty, přesto na naše nabídky hledající kolegy nikdo nereagoval. Rozhodli jsme se proto oslovit profesionály, kteří dokázali vytvořit správně zacílené video. Během jediného týdne jsme měli přes 50 tisíc zhlédnutí a dokázali oslovit na 11 tisíc programátorů a vývojářů. Do měsíce byli tři z nich součástí našeho týmu. Na začátku byly sice náklady vyšší, ve výsledku jsme ale ušetřili zhruba 200 tisíc korun. Efekt byl navíc velmi rychlý,“ přiznal.

Firemní kulturu uchazeč pozná sám

V případě mladých kandidátů je dle Hyklové podstatné ve videu představit projekt, na kterém by pracovali, představit tým případných kolegů, manažera odpovídajícího za úkol.

Častou chybou, která se v těchto videích objevuje, je přehnaný důraz na firemní kulturu. Tu ale uchazeč pozná sám na případném pohovoru, není třeba ji zmiňovat ve spotu na úkor dalších věcí.

Mileniálové

Mileniálové (nebo generace Y) je označení generace lidí, kteří dosáhli dospělosti na přelomu 21. století. Náhledy na roky jejich narození se různí, celkově jsou to lidé narození mezi roky 1978 a 1999. Podstatnější je, že vyrostli obklopeni moderními technologiemi a mohli sledovat jejich rozvoj. Tato generace je tolerantnější k rozdílům, nebojí se následovat svoje sny a mívá větší ambice. Typická je pro ni komunikace s lidmi z celého světa přes sociální sítě.

Další dělení:

Generace X označuje obyvatele západních zemí, kteří se narodili přibližně v rozmezí let 1965 až 1985. Členové generace X byli dětmi v době posunu společenských hodnot, měly snížený dohled dospělých, což je důsledkem rostoucího počtu rozvodů a zvýšené účasti matek v pracovním procesu i široké dostupnosti péče o děti mimo domov.

Generace Y neboli mileniálové jsou demografickou skupinou následující po generaci X. Neexistuje opět přesné časové vymezení, demografové a výzkumníci běžně používají za její počátek 80. léta – a polovinu 90. let až rok 2000 jako konečné roky narození.

Generace Z – příslušníci této generace se narodili v rozmezí od poloviny 90. let 20. století až do současnosti. Definitivně již vyrůstali na internetu. Rodiči této generace bývají zástupci generace X.

Navíc se hodí také zkušenosti s komunikací v rámci rodiny: „Už i děti na prvním stupni se učí rozpoznat reklamu mezi ostatními texty. Nikdy neslyšely slovo disketa, psací stroj, černobílá televize a nechápou, jak jsme mohli žít bez internetu a tabletů. Mnoho z dnešních dvacetiletých považuje pevnou linku za dekoraci na psací stůl – přizpůsobit se je jediná cesta, jak nové mozky pro svou firmu pochytat,“ uzavřela Hyklová.

Reklama

Související články

Firmy si vychovávají odborníky samy

Firmy v České republice stále obtížněji hledají technicky vzdělanou pracovní sílu a řada z nich už přestala doufat v systémovou pomoc státu. Zakládají proto...

Výběr článků

Načítám