Přestože jsou IT experti na pracovním trhu elitou, být ajťákem automaticky neznamená vlastnit obrazně zlatý důl, a to ani v lukrativních regionech jako Praha či Brno. V odměňování IT odborníků totiž i dnes existují značné rozdíly, dosahující až stovek procent.

Zatímco v některých firmách si i začínající ajťák přijde na několikanásobek hrubé průměrné mzdy, která podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) dosáhla v prosinci 2017 výše 29 050 Kč, jinde průměrný výdělek sotva překročí.

Přitom je o ajťáky opravdový zájem - někteří zaměstnavatelé svým IT pracovníkům nabízejí desetitisícové odměny, doporučí-li dalšího experta, jak je to běžné na západ od našich hranic. Novinkou je ucelený systém provizí, jak jej nabízí nový portál Cool-jobs.eu.

„Specializujeme se na IT pozice. Kandidáti vidí nejen nejširší nabídku pozic v oboru, ale také to, o jaká konkrétní místa je na trhu zájem a jakou nabízí zaměstnavatel či kontraktor cenu. Navíc každý registrovaný uchazeč, který úspěšně doporučí inzerovanou pozici, získá provizi ve výši zhruba jedné české průměrné mzdy,“ přiblížil Milan Čálek, zakladatel portálu, jehož provozovatelé mají ambice oslovit ajťáky v celém středoevropském regionu.

Čtete také:
V Evropě i v Česku se mají nejlépe ajťáci

Bez ohledu na rozdíly mezi jednotlivými společnostmi, podle nedávného průzkumu agentury Kantar TNS pro společnost Kruk platí, že ajťáci patří jak v Evropě, tak u nás mezi ty, kteří svou finanční situaci hodnotí nejlépe.

Ajťák na volné noze si vydělá více než zaměstnanec

Nový portál využívá především trend, kdy v IT sektoru schopní lidé brzy po získání zkušeností odcházejí na volnou nohu. Důvodů je více – vydělají si tak většinou mnohem více než kmenoví zaměstnanci, dokonce několikanásobek dosavadní odměny. Zároveň si jako živnostníci mohou vybrat takové projekty, které je opravdu baví, což v posledních letech často hraje větší roli než peníze.

Odcházení na volnou nohu se ostatně netýká pouze IT sektoru, dalším typickým odvětvím je kupříkladu marketing. „Schopní textaři nebo grafici si jako kmenoví zaměstnanci firem či agentur obvykle vydělají zlomek toho, co pobírají, pokud se odhodlají postavit na vlastní nohy,“ potvrdil Radim Karlach, který pod značkou PR.AG sdružuje marketingové experty.

Novinky nedávno informovaly, že na deset mužů v IT připadá jedna žena. V grafických oborech i v programování přitom ženy často své mužské kolegy předčí a firmy o ně mají zájem. Mnohé dívky však stále od studia IT odrazuje zažitý stereotyp, že se pro něco takového nehodí. [celá zpráva]