Klienti jsou ochotni utrácet za PR nemalé prostředky, z toho důvodu v roce 2016 zaznamenal tento byznys nárůst přibližně o 10 procent. Zhruba o stejnou cifru, o kterou narostly zisky reklamních agentur. V roce 2016 utržily PR agentury dohromady 1,12 miliardy Kč.

Kdo přemýšlí o vstupu do některé z nich či obecně uvažuje o změně místa, nyní je ideální doba, jak potvrzuje ředitelka Asociace PR agentur (APRA) Silvie Marhoulová. „Důležité je znát své silné stránky a umět je nabídnout na vhodném místě,“ poznamenala.

Podle výzkumu společnosti STEM/MARK pro danou asociaci je pro většinu členů sdružených v ní největší výzvou právě nábor nových zaměstnanců. Poptávka po PR konzultantech je vysoká.

Vedou sociální média

Největší zájem i nárůst pracovních míst je v oblasti digitálu – sociálních médií a vytváření multimediálního obsahu.

Vyplývá to i z globální analýzy sociálních sítí – zhruba 17 z 20 příspěvků na Facebooku s nejvíce reakcemi tvoří video, informovala analytická společnost Buzzsumo.

Problém s českým pravopisem

Problém je, když se vytrácejí některé tradičnější dovednosti. „Nejčastější problém bývá s opravdu dobrou znalostí češtiny, a to z pohledu stylistiky i pravopisu. Pozoruji mírný pokles počtu uchazečů, kteří pošlou CV (životopis) bez jediné pravopisné chyby,“ shrnul Pavel Novák ze společnosti AMI Communications.

Na upadající úroveň českého jazyka uchazečů upozornil i Michal Vlasák z agentury Havas PR. Naopak velmi dobrá znalost angličtiny se již vnímá jako samozřejmost, jelikož řada klientů má anglicky mluvící management.

Množství dovedností

Zájem je v podstatě o všechny pozice, juniorské i seniorské, ale hlavně o pracovníky, kteří už mají v oboru zkušenosti.

„Nejčastěji vyhledáváme pozice typu account executive (v případě PR agentury zaměstnanec odpovědný za samostatnější dílčí práci na zakázkách pro klienta, například psaní tiskových zpráv, analýzu publicity nebo sociálních sítí či komunikaci s dodavateli – pozn. red.). Hledáme kandidáty, kteří mají již určitou zkušenost v oboru, a to jak v oblasti public relations, tak i z médií či z práce na sociálních sítích,“ uvedl Václav Pavelka z agentury Native PR.

„Spíše bych hovořila o dovednostech. Důležité je umění správně předávat naše sdělení správným příjemcům. Náš člověk musí mít tedy v sobě něco z diplomata, sociologa, ekonoma, hasiče i boxera,“ doplnila spoluzakladatelka Ewing PR Pavlína Rieselová.

Nároky na tyto pozice přitom rok od roku spíše rostou. Čím delší potřebná praxe a hlubší zkušenosti, tím obtížnější je takové místo obsadit. Trh s takzvanými PR directory s praxí nad deset let pak podle Patrika Schobera z Pram Consulting prakticky neexistuje a místa se obsazují na základě osobních tipů a přetažení konkrétního člověka konkurenci.

Co vše musí PR konzultant ovládat? „Uvažovat v marketingových a komunikačních souvislostech, umět velmi dobře psát, pracovat s informacemi, tedy mít novinářské a copywritingové dovednosti (copywriting je u PR agentur tvorba podkladů pro média, např. tiskových zpráv, a komunikačních textů pro placený obsah: www stránky, blogy, firemní média či sociální sítě – pozn. red.), sledovat trendy a orientovat se v nich, umět přemýšlet v širších souvislostech přes komunikaci a marketing, ale i směrem k obchodu a strategickému řízení firem. Jen tak může být dobrým partnerem klienta a konzultantem,“ vyjmenoval Michal Hoblík z Aspen.PR.

Rieselová naopak zkouší vést firmu opačným směrem – od příliš širokých požadavků na každého „accounta“ k užší specializaci a zejména důkladné znalosti oboru klienta. Agentury rovněž upřednostňují „měkké dovednosti“, hlavně osobní a pracovní nastavení, které bude odpovídat příslušné firemní kultuře.

APRA sdružuje 18 agentur, jež dle odhadů představují přes 80 procent českého trhu PR.