Firma, která od svých pracovníků očekává dlouhodobě vysoký výkon a kreativní přístup k práci, by jim měla umožnit kvalitní osobní život a silné rodinné zázemí. Lidé mají navíc stále rozmanitější životní styl, a to je třeba také zohledňovat.

„U nás jsme zavedli již před lety koncept práce odkudkoli, který lidem umožňuje, aby si sami určili, kdy a kde udělají svou práci. Novinkou je program Prostor pro rodinu, který zvyšuje nárok na rodičovskou dovolenou biologickým i nebiologickým rodičům. Zaměstnancům dává možnost až 20 dnů v roce pečovat o těžce nemocné blízké,“ uvedla Lenka Čábelová, manažerka komunikace společnosti Microsoft v Česku a na Slovensku.

Syndrom vyhoření a chybějící motivace

V tuzemských firmách zároveň tři z 10 respondentů uvedli, že se setkali se syndromem vyhoření. O nebezpečí syndromu vyhoření Novinky psaly již minulý týden. [celá zpráva]

Dále více než polovina má občas problém najít motivaci. To odpovídá evropskému průměru. Čeští pracovníci však méně často přiznávají, že pracují přesčas. V případě potřeby zůstane dlouho v práci více než polovina evropských pracovníků, ale „jen“ 42 procent Čechů.

Průzkumu „Jak se žije (a pracuje) malým a středním firmám“, který realizoval Microsoft ve spolupráci s americkou Hult International Business School a britskou společností Ipsos Mori, se zúčastnilo 13 tisíc podniků v 19 evropských zemích. Vypovídala i tisícovka zástupců firem z ČR.

Jak je to s benefity

Může se nabízet otázka, jestli je správná cesta, pokud firmy ve snaze získat nové zaměstnance rozšiřují nabídku benefitů. Lze díky nim získat ty správné lidi? Benefity jsou sice z pohledu zaměstnanců důležité, zaměstnavatelé by měli ale zvážit, jaké nabídnout.

„Široká nabídka benefitů je v současné době v kurzu, ale zkušení profesionálové v oblasti lidských zdrojů, kteří uvažují v dlouhodobé perspektivě, varují, že pro udržení kvalitních zaměstnanců je třeba něco jiného,“ okomentovala to Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia.

„To neznamená, že benefity je třeba zavrhovat. Jen uvážlivě volit, jaká nabídka nám pomůže přilákat správné zaměstnance a motivovat je k lepším výkonům. Ale především dnes doba vyžaduje budování takzvaného employer brandu – tedy značky, jejíž renomé táhne,“ dodala.

Dobré platové podmínky a velká nabídka benefitů přilákají řadu lidí, ale k jejich udržení a budování pozitivní image firmy samy o sobě nestačí. Slušné mzdy totiž mají být samozřejmost. Jestliže jsou zaměstnanci dobře zaplaceni, ale přetíženi, přestávají být efektivní, hrozí i vyhoření či odchod.

Trendem je tak posilování rovnováhy pracovního a soukromého života. Tím, že zaměstnavatel klade důraz na volnočasové aktivity zaměstnance, podporuje jeho pracovní výkonnost a zlepšuje i jeho přístup k firmě.