„Rostoucí spokojenost pracovníků se zaměstnavateli souvisí s extrémně nízkou mírou nezaměstnanosti a nedostatkem kvalitních pracovníků, což vede firmy ke zvyšování mezd, rozšiřování zaměstnaneckých benefitů a k podpoře rozvoje lidí,“ okomentovala poslední vývoj na trhu práce Hana Púllová, ředitelka české pobočky společnosti Randstad.

Souvislost s věkem, vzděláním i pohlavím

Míra spokojenosti zaměstnanců s jejich zaměstnavateli přitom roste se stupněm dosaženého vzdělání.

Rostoucí spokojenost zaměstnanců ale neznamená, že by se pohyb na trhu práce zcela zastavil. Během posledních šesti měsíců změnilo zaměstnavatele 17 procent zaměstnanců, pětina si aktuálně práci hledá.

Nové zaměstnání hledají zejména lidé ve výrobě potravin (20 procent), rovněž v oboru hotelnictví a stravování (20 procent). S rostoucím stupněm dosaženého vzdělání respondentů se již tradičně počet těch, kteří hledají práci, snižuje.

Míra fluktuace (častá změna práce) byla tradičně o něco vyšší u mužů (20 procent) než u žen (14 procent). Nejčastěji měnila práci nejmladší kategorie zaměstnanců ve věku 18 až 24 let (25 procent) a pětina ve věkové kategorii 25 až 34 let. S rostoucím věkem míra fluktuace klesá.

Hlavními důvody k odchodu celkově bylo získání lepších podmínek, osobní touha po změně a nespokojenost se stávajícím zaměstnavatelem.

Silnější vyjednávací pozice zaměstnanců

„Je přirozené, že vylepšení podmínek zaměstnavatelé přednostně nabízejí novým zaměstnancům, když se je snaží získat, případně pokud se snaží udržet stávající zaměstnance na odchodu. Současné období nízké nezaměstnanosti pracovníky opravdu staví do silnější vyjednávací pozice,“ doplnil k tomu zakladatel a předseda správní rady Spotřebitelského fóra Kryštof Kruliš.

Spotřebitelské fórum je otevřená nezisková platforma pro komunikaci mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem.

Nastává tak podle Kruliše čas, kdy se zaměstnanci dostávají do obdobné pozice, jako když spotřebitel projeví vůli změnit stávajícího dodavatele energií či telekomunikačních služeb.

„Aktivní spotřebitel se také většinou domůže buď výhodnější nabídky od konkurenta, nebo mu samotné oznámení změny přinese vylepšení podmínek od stávajícího dodavatele. Lze proto očekávat, že míra fluktuace zaměstnanců i jejich spokojenost v zaměstnání u nás v nejbližší době mohou dále růst,“ uzavřel.