V dnešní době je úspěšné podnikání nemyslitelné bez online reklamy a přítomnosti na relevantních webových stránkách. Jak B2B (tedy business-to-business) tržiště funguje?

Nejvíce zkušeností s ním má na našem trhu firma ABC Českého hospodářství – nejstarší katalog svého druhu v ČR. Společnost byla založena v srpnu 1996. Tehdy začala firmám poskytovat ověřené obchodní kontakty, nejprve formou katalogu.

Firmy zde poptávají i nabízejí své produkty a realizují mnohdy i miliónové zakázky. Na jejich stránkách mohou podnikatelé získat také informace o aktuálně vypsaných veřejných zakázkách z věstníku ministerstva pro místní rozvoj. ABC nabízí i službu vytvoření vlastního e-shopu pro firmy.

Poptávku může vložit kdokoli

Na tržiště může poptávku vložit kdokoli, například i soukromá osoba, třeba svépomocný stavitel rodinného domku, který shání stavební materiál. Stejně tak může kontaktovat firmy, které jej svou nabídkou zaujmou.

„Mezi originálními nabídkami a poptávkami, které u nás nacházíme, obzvlášť vynikla nabídka úklidové firmy Hodinová žena s heslem: ‚Váš bordel je naše potěšení‘. Zajímavou kombinaci nabízených služeb pak představovala společnost, která poskytovala odtahovou službu, autodopravu, pomoc s řešením autonehod a zároveň krmení pro psy,“ uvedl Milan Novotný, marketingový ředitel internetového tržiště ABC Českého hospodářství.

Doplnil, že mezi nabídkami se objevují i velmi netradiční služby, jako profesionální jasnovidectví či energetické čištění od negativních vlivů.

Úzká specializace

Průzkum trhu je pro začínající podnikatele důležitým odrazovým můstkem. Bez originálního nápadu se s podnikáním začíná těžko. Ale ani neotřelý nápad sám o sobě nestačí.

„Pokud chce začínající firma prorazit v konkurenci současného trhu, je třeba, aby byla její nabídka velmi úzce specializovaná a aby byla schopna případnou poptávku uspokojit bez větších počátečních investic. Lákadlem pro kupující je často osobnější přístup menších podniků a výrobky či služby přímo z rukou profesionálů,“ upozorňuje Novotný.

Největší šance pro menší podnikatele je podle něj v nábytkářství a v nabídce speciálních výrobků na míru.

Není bez zajímavosti, že nové české firmy spoléhají z velké části na vlastní vývoj. Většina startupů, tedy nově vzniklých firem, totiž nevyužívá služeb externích vývojářských firem. [celá zpráva]

„Z průzkumu soutěže Vodafone Nápad roku společnosti Profinit a univerzitního podnikatelského akcelerátoru xPORT Vysoké školy ekonomické (VŠE) v Praze vyplynulo určité zklamání nad přístupem externích dodavatelů. Domníváme se, že dobře nastavená spolupráce s profesionální vývojářskou firmou může být prospěšná, kromě kapacit nabízí také zkušenosti a znalosti. Může pomoci s volbou technologií nebo s nastavením procesu vývoje,“ okomentoval to Tomáš Pavlík, generální ředitel softwarové společnosti Profinit.