Nejvyšší míra motivovanosti je v Latinské Americe (až 71 procent zaměstnanců), nejnižší naopak v Evropě, kde se motivovanost pohybuje na úrovni pouhých 56 procent. O moc lépe na tom podle výsledků průzkumů nejsou ani české firmy.

Vyplývá to ze studie Aon Best Employers, která každoročně sleduje trendy v motivovanosti a spokojenosti zaměstnanců a oceňuje nejlepší zaměstnavatele.

Za tři roky pokles o šest bodů

„Klíčovým faktorem současného řízení lidských zdrojů je motivovanost zaměstnanců. Motivovaný zaměstnanec je nejen spokojený, loajální a ochotný šířit dobré jméno firmy, ale zároveň je i mnohem větším přínosem pro firmu a její obchodní výsledky. Je totiž efektivnější, odvádí kvalitnější práci, má silnější sklon k inovacím a poskytuje lepší zákaznické služby,“ vysvětluje Ivana Botošová, která má ve společnosti Aon na starosti personální (HR) poradenství.

V roce 2016 bylo podle ní motivováno pouze 55 procent českých zaměstnanců. Výsledek je shodný s předchozím rokem, v porovnání s rokem 2013, kdy na tom české firmy byly nejlépe, se ale jedná o pokles o šest procentních bodů.

Češi jsou meziročně méně spokojeni se vzděláváním, s odměňováním a s benefity, tedy s faktory, které tvoří velké položky v nákladech. Na druhou stranu se lepší takové faktory jako vzájemná spolupráce či smysluplnost práce a svěřené pravomoci, stále spokojenější jsme i se svými šéfy.

„Zarážející je klesající spokojenost s celkovým zaměřením firmy na dosahování cílů, které je zcela zásadní nejen pro motivovanost zaměstnanců, ale i pro úspěch společnosti na trhu,“ upřesňuje Botošová.

Evropané očekávají více

V Evropě bylo v roce 2016 motivovaných 56 procent zaměstnanců. V globálním měřítku je v průměru motivováno 61 procent.

„Evropští zaměstnanci jsou celosvětově nejméně motivovaní, ale je třeba se na to dívat v širších souvislostech. Spokojenost a motivovanost v práci se odvíjejí od očekávání, která mají evropští zaměstnanci značně vysoká, a navíc se skládají z jiných faktorů než třeba v latinskoamerických zemích,“ doplňuje Botošová.

Zásadní rozdíl je mezi zaměstnavateli s nejvíce a s nejméně motivovanými zaměstnanci. Ti nejlepší dosahují motivovanosti až 80 procent. Od ostatních je odlišuje kvalitní vrcholové vedení, důvěryhodná značka zaměstnavatele, práce s talenty, přiměřená odměna, struktura společnosti a inovace.

(De)motivující práce z domova

S motivovaností může souviset i nabízený benefit v podobě možnosti pracovat z domova.

„Zdá se, že si lidé začali uvědomovat rizika a nevýhody spojené s prací doma. Může to být nižší motivace a schopnost soustředění, a tedy i menší pracovní výkon, ale také pocit izolace z chybějícího kontaktu s kolegy. Home office zkrátka nevyhovuje každému. Někdo například raději zvolí možnost flexibilní pracovní doby,“ uvádí k tomu Barbora Pangrácová z pracovního vyhledávače Neuvoo.

Tento způsob je podle ní vhodný hlavně pro vysoce motivované a zkušené zaměstnance, kteří si zvládnou práci zorganizovat a odvádějí dobré výsledky i bez dohledu nadřízených, a zároveň pro manažery, kteří nemají potřebu své zaměstnance neustále kontrolovat.