Soustava projektů běží od roku 2016. Jejich cílem je vzdělávání dlouhodobě evidovaných uchazečů o zaměstnání, „nastartovat“ účastníky a pomoci jim při vstupu či návratu na trh práce. Vhodné klienty vybírají zaměstnanci ÚP ČR, kteří s nimi nadále pracují i po skončení projektu.

Ti, kteří do programu vstoupí, absolvují během dvou týdnů balíček vzdělávacích a motivačních aktivit se zaměřením na zvýšení své finanční a občanské gramotnosti, rovněž zlepšení osobních dovedností. Naučí se také, jak vystupovat při příjímacích pohovorech či jak se lépe prezentovat.

„Mnozí z absolventů kurzu hned po jeho skončení avizují, že díky novým znalostem, motivaci a zvýšení sebevědomí, které jim program poskytl, se podařilo podpořit‎ jejich kompetence potřebné pro získání uplatnění na trhu práce,“ shrnul zkušenosti z předchozích měsíců Richard Ščerba, ředitel Fondu dalšího vzdělávání.

Zajistit si příjem hlavně vlastní prací

Na dlouhodobě nezaměstnané se v rámci své působnosti zaměřují i úřady práce. Nejen v podobě cíleného zprostředkování, poradenství a úzké spolupráce se zaměstnavateli, ale i prostřednictvím nástrojů a opatření aktivní politiky zaměstnanosti. Jde zejména o veřejně prospěšné práce, společensky účelná pracovní místa nebo součinnost zaměstnanců agend zaměstnanosti a nepojistných sociálních dávek.

Desítkám tisíc lidí z řad klientů ÚP ČR pomohou ročně jeho zaměstnanci také v rámci kariérového poradenství. Pro úřad je prioritou motivovat uchazeče o zaměstnání k tomu, aby se snažili zvýšit si příjem především vlastní prací.

„Osobně vnímám za zásadní možnost prohloubení finanční gramotnosti našich klientů, kterou jim projekt Prokop zajistí. Je to cesta, jak zamezit tomu, aby se ocitli v dluhové pasti,“ doplnila generální ředitelka ÚP ČR Kateřina Sadílková.

Pomoc v tíživých životních situacích

Většina účastníků projektu jsou lidé ve velmi obtížných situacích. Potýkají se například s exekucí, ztrátou bydlení, nemohou nalézt práci kvůli zdravotnímu omezení, nedostatečné kvalifikaci či nedokončenému vzdělání. Právě o odstranění těchto bariér se snaží lektoři v rámci vzdělávacího programu. Po skončení kurzu pracují s jeho absolventy prostřednictvím individuálního poradenství a dále rozvíjejí jejich nově nabyté znalosti a dovednosti.

„Zpětná vazba klientů po ukončení programu vypovídá o potřebnosti tohoto typu vzdělávání. Mnozí díky aktuálním informacím začnou včas řešit situaci, která by pro ně mohla mít do budoucna fatální důsledky,“ uzavřela manažerka projektu Michaela Svobodová.