Hlavní obsah

Produktivitě a zdraví zaměstnanců napomáhá vhodné pracovní prostředí

Novinky,

Důležitost dobrého pracovního prostředí pro produktivitu a zdraví pracovníků si uvědomuje čím dál více zaměstnavatelů. K prevenci nemocí přispívá zajištění vhodných podmínek pro práci, od kvalitního osvětlení až po akustiku. Vše ovlivňuje nejen motivaci zaměstnanců, ale zejména jejich produktivitu a vztah k práci. Problematice se věnovala nedávná konference Péče o zdraví zaměstnanců.

Foto: Profimedia.cz

Hluk rozptyluje pozornost zaměstnanců, natož hádky.

Článek

V Česku se ročně eviduje okolo 2,5 miliónu případů pracovní neschopnosti kvůli nemoci. Přitom až 80 procentům z nich je možné předcházet prevencí a zajištěním kvalitních podmínek pro práci. Na nezbytnost podpory a ochrany zdraví poukazuje celá řada odborníků.

Dle aktuálních dat trpí až 57 procent dospělé populace nadváhou. Nádorová onemocnění ročně stoupají o šest procent, roste také počet lidí trpících cukrovkou druhého typu. Zdraví člověka přitom ovlivňuje genetika jen z 20 procent, životní styl až z 50 procent.

„Celková ztráta na HDP v důsledku léčebních výdajů ročně činí téměř 150 miliard korun. V zájmu zaměstnavatelů je proto udržovat zaměstnance zdravé, což přispívá ke stabilitě i prosperitě firmy,“ řekla k tomu Yvona Hartlová, ředitelka iniciativy Firma pro zdraví.

Podpora zdraví, součást firemní kultury

Ačkoli je podle vedoucí kanceláře Světové zdravotnické organizace v ČR Aleny Šteflové obecná informovanost lidí o svém zdraví relativně vysoká, v oblasti podpory zdraví pokulháváme.

Postupně se však cestou podpory prevence a zdravého životního stylu začínají vydávat první firmy, které toto poslání považují za součást své firemní kultury. Pozitivně se tak snaží vést zaměstnance k včasné prevenci, změně stravovacích návyků či vyšší pohybové aktivitě.

Právě těm uděluje Firma pro zdraví každoročně titul, který slouží jako inspirace pro další podniky. V letošním roce jej dostaly programy poskytovatele zásilkových služeb DPD, zaměřené na prevenci nádorových onemocnění a cukrovky, a také aktivity společnosti Eaton EEIC, směřující k podpoře zdravého životního stylu.

Kvalita kanceláří

Kvalitní prostředí je dalším z požadavků na vytvoření vhodných podmínek pro práci. Zaměstnavatelé by při zařizování kanceláří měli klást důraz hlavně na správné koncepční řešení prostor z hlediska ergonomie, akustiky, větrání, rovněž tepelných a světelných podmínek.

„Nesprávně řešené prostory kanceláří představují zásadní problém, se kterým se jako garant Zdravé kanceláře soutěže CBRE Zasedačka roku každoročně setkáváme. Nedostatečná pozornost věnovaná této oblasti může vést k únavě, bolestem pohybového aparátu, neschopnosti soustředit se nebo ke hromadění stresu,“ uvedla výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy Simona Kalvoda.

Světlo i kvalita ovzduší

Kvalita vnitřního prostředí a výkon pracovníků v první řadě souvisí s vhodnými světelnými podmínkami a množstvím denního světla v místnosti. Nedostatek přirozeného světla má zásadní vliv na lidský organismus a ovlivňuje duševní i tělesné zdraví.

Denní světlo pronikající okny by mělo být doplněné vhodným výběrem svítidel s možností regulovat jejich intenzitu. Podle potřeby by mělo být možné nastavit i teplotu v místnosti.

Zajištěn by měl být i dostatečný přísun čerstvého vzduchu, aby v kancelářích nedocházelo k hromadění škodlivého oxidu uhličitého.

„Kvalita vzduchu je zásadním faktorem zdravého vnitřního prostředí. Při nadměrné koncentraci CO2 klesá komunikační a pracovní aktivita zaměstnanců. Studie Světové rady pro šetrné budovy uvádí až 10procentní pokles produktivity v důsledku nízké kvality vnitřního ovzduší. Řešením jsou vzduchotechnické technologie, které měří množství oxidu uhličitého a automaticky začnou vyměňovat vzduch v okamžiku, kdy koncentrace CO2 stoupá,“ vysvětlil Tomáš Andrejsek, předseda představenstva České rady pro šetrné budovy a jednatel společnosti ELAN Interior.

Důležitá je i ergonomie pracovního místa

Uživatelský komfort pracovního prostředí ovlivňuje i správné ergonomické a akustické řešení. Důležitá je nejen variabilita pracovního místa, ale i prostorové členění místností a vzdálenosti mezi nimi.

„Výrazná míra hluku vede k rozptylování pozornosti, je tak hlavním důvodem neschopnosti se soustředit na úkoly. Dobré akustické podmínky přitom mohou zlepšit motivaci zaměstnanců ve vztahu k úkolu o 66 procent. Pomoci mohou akustické obklady či nástěnné panely. Vždy je však potřeba hledat nejvhodnější řešení šité přímo na míru dané místnosti,“ podotkl Jiří Strnad, developer konceptů pro kanceláře a školy společnosti Saint-Gobain Ecophon.

„Pokud jde o ergonomii, až 25 procent tzv. sick days vzniká v důsledku onemocnění pohybového aparátu, z nichž 20 procent způsobuje špatná ergonomie pracovního místa,“ uzavřel Andrejsek.

Reklama

Související články

Ztráta práce zvyšuje riziko mrtvice

Jestliže ztratíme zaměstnání, zvyšuje se pravděpodobnost cévní mozkové příhody neboli mrtvice. Jak píše italský deník Corriere della Sera, navíc i návrat do...

Výběr článků

Načítám