Časté změny zaměstnavatele jsou doménou zejména mladé generace. Absolventů, kteří vydrží v práci méně než rok, v Česku přibývá. Podle loňského průzkumu na sociální síti LinkedIn chce zhruba 30 procent mileniálů (lidí narozených v 80. a 90. letech) změnit práci. Řada společností proto zvažuje, že bude řešit nedostatek a přelétavost zaměstnanců jejich pronájmem.

„Agenturní zaměstnávání neboli pronájem pracovních sil je jednou z alternativních možností, jichž mohou využít zaměstnavatelé při řešení krátkodobého i dlouhodobého nedostatku pracovníků. Pronájem zaměstnanců je vhodný v podstatě v každé větší výrobě nebo skladu, nejvíce je využíván v oblasti strojírenství, logistiky, automobilového průmyslu a elektrotechniky,“ vysvětluje Michal Havelka z personální agentury Job Leader Czech.

Délka dočasného přidělení nepřekračuje měsíc

Při hledání nových zaměstnanců se firmy obracejí především na personální agentury. Ty využívá přes 70 procent zahraničních firem a kolem 40 procent tuzemských. Pronájem pracovních sil je v Česku už zcela běžnou formou řešení nedostatku pracovníků.

Agenturní zaměstnávání s sebou přináší i větší flexibilitu. Zaměstnavateli se sníží administrativní náročnost a nutnost hledat pracovníky vlastními silami, zároveň získá možnost pružně ovlivňovat počty zaměstnanců a snáze pokrýt krátkodobé projekty. Zaměstnanci zase mohou být v rámci pronájmu díky personální agentuře přiřazeni k více zaměstnavatelům, což znamená více pracovních příležitostí.

Průměrná délka dočasného přidělení zaměstnance se v Česku pohybuje do jednoho měsíce. „Podle zákoníku práce by délka přidělení neměla překročit dvanáct měsíců. Existují ale situace, kdy o prodloužení požádá samotný zaměstnanec, v takovém případě je možné dobu pronájmu prodloužit. Řada firem zároveň využívá pronájem jako zkušební dobu,“ dodává Havelka.

Kromě personálních agentur se při hledání práce, ať už z pozice firmy, nebo uchazeče, čím dál více využívají i sociální sítě. „Zmiňovaná profesní síť LinkedIn už tak dávno není doménou pouze IT pracovníků a manažerů, naopak se rozšiřuje do všech segmentů trhu,“ uvádí k tomu Martin Novák z BIBS – Vysoké školy. [celá zpráva]