Jazykové vzdělávání zaměstnavatelé nabízejí především jako benefit, nikoli jako potřebu vybavit zaměstnance jazykovými dovednostmi. Podle nedávného průzkumu společnosti Grafton Recruiment se nicméně pokročilou znalostí nějakého cizího jazyka může pochlubit jen 26 procent Čechů. [celá zpráva]

Rostoucí zájem o tento firemní benefit potvrzuje i ředitel přepravní společnosti DPD Miloš Malaník. „Naši zaměstnanci mají možnost využít jazykové kurzy dle vlastního výběru. Nejatraktivnější jsou aktuálně angličtina, dále pak němčina a francouzština. Pokud by však zaměstnanci měli zájem o výuku jiných, třeba i méně známých jazyků, mohou si sami zvolit," popisuje.

Firmy obecně většinou nechtějí více spolupracovat s jazykovou školou, obvykle uvolňují finanční prostředky na jazykové vzdělávání. Je na každém zaměstnanci, jak s tím naloží.

Zaměstnanci jazykové vzdělávání čerpají nárazově a nepravidelně čili stejně jako ostatní benefity. Efektivita vynaložených prostředků tedy není vždy vysoká.

Flexibilní nabídka na míru

Veronika Ondysová, ředitelka jazykové školy Skřivánek v Ústí nad Labem, zmiňuje jako motivující faktor například to, když společnosti svým zaměstnancům při dosažení určité jazykové úrovně proplatí mezinárodní jazykovou zkoušku či zahraniční pobytový kurz.

Větší firmy požadují pro své zaměstnance i jiné formy jazykového vzdělávání, jako je on-line výuka, zážitkový kurz či zahraniční pobytový kurz. Vždy se přitom klade důraz na časovou flexibilitu, aby bylo možné skloubit studium s prací.

Markéta Horáková z jazykové školy EDU4U v Mladé Boleslavi už dříve pro Novinky upozornila, že studium v zahraničí může mít nevýhodu v tom, že ne vždy je zajištěna obdobná úroveň studentů ve skupině, což pak nevede k výsledkům.

„Prostředí ještě nemusí zaručit úspěšné výsledky, kvůli přejímání chyb od studentů z jiných koutů světa. Lidé se většinou naučí mluvit plynule, to je výhoda. Ale ne nutně bez chyb,“ uvedla.

Snaha zlepšit si mluvený projev

„Přestože se dle našeho průzkumu na hodinách nejvíce procvičuje mluvený projev a studenti v něm pociťují nejvýraznější zlepšení, právě mluvený projev označila takřka čtvrtina studentů za oblast, v níž se i nadále chtějí zdokonalovat,“ dodává Jiřina Dunková z jazykové agentury Skřivánek.

Při výběru jazykové školy se doporučuje řídit se referencemi a zkušenostmi. Proto je vhodné zjistit si toho předem o škole co nejvíce.

Co se týká dalších jazyků, obecně se v ČR začíná prosazovat španělština na úkor němčiny. Zájem o ruštinu se zvyšuje mírně, z exotických jazyků posiluje čínština a arabština, jejich podíl však stále zůstává nepatrný.