Průzkum proběhl formou on-line dotazování ve spolupráci s agenturou g82 mezi lidmi ve věku 18 až 64 let. Respondentů bylo 1213.

Tradiční důraz, který česká společnost klade na vzdělání, se přenáší i do pracovní oblasti. Téměř polovina lidí je vůči vzdělávání velmi otevřená, a to i bez konkrétní odměny – pětačtyřicet procent lidí uvádí, že využijí jakoukoli příležitost naučit se něco nového.

„Více než dvě pětiny respondentů navíc souhlasí s tím, že vzdělávání jim otevírá nové obzory a obohacuje jejich život. Přibližně stejně velká skupina lidí se ale učí jen tehdy, pokud jim to pomůže v kariéře – tato odpověď se objevila ve 43 procentech případů,“ uvádí Jan Nehasil, manažer vzdělávacích služeb ve společnosti LMC.

Důvody pro další vzdělávání během výkonu práce jsou ale pro téměř všechny skupiny lidí stejné.

Tři čtvrtiny lidí se chtějí zdokonalit, pro dvě třetiny je to vidina lepší (jistější) práce a přibližně polovina potřebuje dohánět to, v čem zaostává. Naopak nejméně respondentů (pouze osm procent) zvolilo neskrývaně ambiciózní odpověď: „Abych byl stále před ostatními a dosáhl úspěchu, který jsem si předsevzal.“

Část firem vzdělávání nenabízí

Z hlediska konkurenceschopnosti firem na trhu práce je zajímavým výsledkem průzkumu skutečnost, že podle vyjádření dvou pětin (39 procent) účastníků jejich zaměstnavatel žádné možnosti vzdělávání nenabízí.

Přitom je zjevné, že možnost vzdělávat se v zaměstnání zvyšuje spokojenost s prací. Tam, kde zaměstnavatel poskytuje nějaké možnosti vzdělávání, je spokojených 58 procent lidí, zatímco ve firmách, kde žádné možnosti neexistují, je to pouze 43 procent.

Z toho vyplývá, že pouhá existence systému vzdělávání ve firmě výrazně snižuje pravděpodobnost, že se zaměstnanec začne ohlížet po kariéře u konkurence. Společnost DHL Supply Chain si například vychovává odborníky na logistiku v rámci svého firemního programu Certifikovaný specialista na dodavatelské řetězce.

„V první fázi proběhly základní kurzy, po kterých budou následovat další vzdělávací moduly. Celková spokojenost absolventů prvních kurzů je okolo 94 %,“ připomíná Marek Marušinec, vedoucí vzdělávacího programu pro zaměstnance, jímž doposud prošlo 1800 zaměstnanců z celkových 2400.

Zbavit se zastaralých metod

Zorganizovat vzdělávací kurzy přitom nemusí být příliš složité ani nákladné. Personální oddělení se ale musí oprostit od tradičních metod, jež připadají nastupující generaci takzvaných mileniálů zastaralé. Aktuálním trendem je on-line vzdělávání.

„Nechceme trávit dlouhé dny školením teorií na učebně, a proto používáme on-line kurzy, které nám šetří čas a pomáhají zefektivnit a zatraktivnit celý vzdělávací proces. Lektor se pak může více zaměřit na praktické procvičování dovedností,“ vysvětluje Klára Marečková, HR manažerka O2 Czech Republic.

Zájem o on-line studium roste

Stačí zpřístupnit daný kurz a nechat zájemce, ať jím procházejí podle svých schopností a časových možností. Například vzdělávací portál Seduo už má přes 150 tisíc uživatelů.

„Po roce a půl od zahájení provozu nabízí 86 videokurzů, takřka třetinu z nich zdarma. Většina kurzů je zaměřena na znalosti klíčové pro lepší uplatnění v práci – typicky jde o takzvané měkké dovednosti (soft skills), obchodní dovednosti, IT nástroje či nejžádanější jazyky,“ vypočítává František Dalecký, manažer rozvoje Seduo.

Výhodou je, že jednotlivé lekce nejsou příliš dlouhé, takže studenti je mohou absolvovat i během cesty do práce. A protože u některých kurzů získají po závěrečném testu certifikát, má zaměstnavatel zároveň zpětnou vazbu o studijních výsledcích svých zaměstnanců.

On-line formu vzdělávání coby nejužitečnější formu vlastního rozvoje v tuto chvíli podle průzkumu LMC preferuje 35 procent zaměstnanců. Lze očekávat, že jejich podíl bude v následujících letech dále narůstat.