Výsledkem je rychlejší a efektivnější obsazování dělnických profesí, na které se přidělují i zájemci s nižším vzděláním, dlouhodobě nezaměstnaní, případně po proškolení i uchazeči původně bez požadované kvalifikace a správných pracovních návyků.

Uchazeči jsou vybíravější i připravenější

„Mobilní personalista má dnes daleko k metodám protagonistů legendární české komedie Já to tedy beru, šéfe. Terénní personalista totiž musí být nejen ‚dobrým lovcem‘, který dokáže objevit volné uchazeče a získat si je svou autoritou, ale i poradcem, který dokáže lidem pracovní příležitosti nabídnout jejich jazykem a se znalostí jejich prostředí,“ rozvádí zkušenosti z praxe Adrian Suchánek, personální ředitel agentury Wincott People.

Uchazeči o zaměstnání mají více informací o relevantních nabídkách a na rozdíl od nedávné minulosti nevezmou hned tu první.

Dodává, že největšími trumfy jsou dnes nejen doprava nebo ubytování zdarma, ale i pomoc personalisty v pracovních a někdy i osobních otázkách.

Z analýzy několika desítek tisíc pohovorů, které absolvovali za loňský rok pracovníci čtyřiceti náborových poboček, call centra i terénní náboráři, je podle Suchánka patrný zřetelný trend – uchazeči o zaměstnání přicházejí na pohovor připravenější, mají více informací o relevantních nabídkách a na rozdíl od nedávné minulosti nevezmou hned tu první.

Naopak požadují čas na rozmyšlenou. Také doba pracovního pohovoru se prodloužila až na dvě hodiny.

Chtějí podrobné informace

Uchazeči požadují po náborářích podrobnější informace, vybírají si a volí mezi více nabídkami a vyhodnocují, která je lepší. Ptají se na detaily ohledně ubytování, například zda mohou být na pokoji sami, případně se svým partnerem, jak daleko je ubytování od podniku, jak se do práce dostanou, případně zda jim zaměstnavatel proplatí cestu.

„Důležité je nejen poskytnout co nejvíce informací při náboru, ale zaručit plný servis počínaje pomocí s životopisem přes přípravu na pohovor až po kupříkladu odvoz na vstupní pohovor do firmy, která projevila zájem,“ vypočítává nároky uchazečů Suchánek.

Peníze rozhodují

Pokud jde o finanční stránku, lidé se rozhodují i na základě minimálního finančního rozdílu. Významně roste také počet žen aktivně hledajících práci. Ženy preferují zaměstnání blízko bydliště a ideálně ranní směny, aby mohly skloubit práci s péčí o rodinu a děti.

Z pohledu uchazečů o práci se nepochybně jedná o zlaté období.Miloš Malaník, DPD

Za poslední roky se výrazně změnila podoba pracovních inzerátů. Je tak potřeba víc rozvést náplň práce, benefity, mzdu. A už do nadpisu zahrnout ty nejpodstatnější benefity, aby uchazeči inzerát vůbec přečetli a ozvali se.

„Ruce a nohy už nestačí“

Dramatické rozdíly mezi regiony vnímají personalisté agentury v otázce kvalifikace uchazečů. V tomto směru je výrazně jiná situace například na východním Slovensku, v okolí Zemplína nebo v okrese Třebišov, kde převažují uchazeči se základním vzděláním.

Uchazeče bez kvalifikace zajímá prakticky pouze plat a bezplatná doprava do práce. Je ale poměrně obtížné je umístit, protože dnes už jen ‚ruce a nohy‘ nestačí. Člověk s dokončenou základní školou, který má potíže se čtením a psaním a nezvládá ani základní přepočet měrných jednotek, jen těžko obstojí při současné míře robotizace průmyslové výroby. Pokud je však ochoten na sobě zapracovat, lze řešení najít.

Přetlak pracovních pozic

„V době, kdy se personalisté potýkají s kritickým nedostatkem kvalifikovaných kandidátů, se zvýšenou úrovní fluktuace a kdy je konkurenceschopnost na trhu práce zaklínadlem, nepřicházejí personální řešení snadno a rychle. Naopak je na nich potřeba trpělivě pracovat,“ dodává Suchánek.

Podle ředitele přepravní společnosti DPD Miloše Malaníka je změna, kterou aktuálně prochází náš trh práce, větší, než jsme si před několika málo lety vůbec byli schopni představit.

„Dravé konkurenční prostředí vytváří tlak na firmy, aby hledaly stále nové způsoby oslovování kandidátů, vystoupily z řady a odlišily se. Postupně také ubývají dříve hojně využívané termíny jako ‚dynamický mladý kolektiv' a ‚možnost kariérního růstu', firmy začínají komunikovat přímočařeji a autentičtěji,“ řekl Novinkám.

„Jdeme naproti cílovým skupinám, jako jsou studenti, a nábory proto děláme přímo u škol. Umožňujeme jim stáže, abychom si je sami vychovali a oni u nás zůstali. Spolupracujeme také s maminkami na mateřské dovolené, kterým umožňujeme jednoduchý přístup do systému z domova, aby mohly vypomáhat například na zákaznické lince,“ uzavírá Malaník.

Z pohledu uchazečů o práci se tak podle něj zcela nepochybně jedná o zlaté období.