K tipům na rozšíření byznysu může patřit toto desatero:

1) Management

Pokud někdo přemýšlí o expanzi působnosti firmy, neměl by zapomínat na vyšší a střední management. Přenesení části kompetencí na někoho jiného je problematický proces, který se však stane součástí každé společnosti, která má ambice růst.

„Vytvořte si kolem sebe síť lidí, na které se můžete maximálně spolehnout, a budete vědět, že s vaším odjezdem na dovolenou se firma nepoloží a klienti se nerozprchnou na všechny strany,“ popisuje své zkušenosti Sandra Gligić, majitelka online agentury Sun Marketing.

2) Nové trhy

Nový trh s sebou zákonitě přináší i nové cílové skupiny a potenciální zákazníky. Je třeba se zamyslet, co vám daný trh může dát a co naopak můžete dát vy jemu. Důležitá je i adekvátní prezentace. Pokud reklamní sdělení vyzní nevhodně, šance na úspěch se snižuje.

Potenciál k růstu je nejen v akvizici nových zákazníků. Klíčové je udržet si ty stávající a třeba jim i prodat více.Kristýna Vysloužilová, Ipsos

„V případě zahraničního trhu platí dvojnásob, že pokud jste nová firma, udělat dobrý dojem můžete jen jednou. Pouze rodilý mluvčí dokáže vystihnout správný tón či upozornit na kulturní rozdíly, které by znamenaly nevhodné vyznění původního sdělení,“ upozorňuje ředitelka jazykové agentury Skřivánek Bronislava Chudobová.

3) Zaměstnanci

Nábor zaměstnanců je klíčovým úkolem při rozšiřování společnosti. V praxi jsou to totiž právě oni, na nichž úspěch a neúspěch závisí. Jak je ale vybrat?

Předseda představenstva společnosti Halla Daniel Černý doporučuje vytvořit promyšlenou kampaň – sdílet pozice na sociálních sítích, zasílat inzeráty do regionálních médií a trpělivě vyčkávat.

4) Průzkum trhu

Nejprve je třeba udělat si důkladný průzkum trhu. Co jeho zákazníci chtějí? Jak je zaujmout? Je pro ně produkt potřebný či něčím zajímavý? Data z výzkumu pak lze využít pro marketingové účely.

Jako zahraniční firma musíte nabídnout výraznější novinku nebo konkurenční výhodu.Bronislava Chudobová, jazyková agentura Skřivánek

„Potenciál k růstu je nejen v akvizici nových zákazníků. Klíčové je udržet si ty stávající a třeba jim i prodat více,” vysvětluje Kristýna Vysloužilová z výzkumné agentury Ipsos.

5) Marketing

Jak oslovit cílovou skupinu  natož případnou zahraniční? Podle Sandry Gligić je prostý překlad inzerátů z češtiny do cizího jazyka obvykle nedostatečný. „Kulturní zvyklosti přecházejí do nejmenších detailů. Bílá barva se např. v Číně pojí se smrtí a smutkem,“ podotýká.

6) Oslovení nových obchodních partnerů

Kvalitní obchodní partneři jsou základním kamenem úspěchu. Pokud někdo vlastní e-shop a chce rozšířit portfolio produktů, jsou pro něj kvalitní dodavatelé základním kamenem úspěchu. Zákazník kupuje tuto službu od něj a nezajímá ho, kde se stala chyba.

Kdo čeká rychlý zisk, tomu hrozí, že bude muset nový projekt předčasně ukončit.

7) Všude dobře – tak co doma

Cítíte, že v zahraničí máte potenciál pro růst společnosti? „Většina lidí tíhne k patriotismu a upřednostňuje lokální zboží. Jako zahraniční firma proto musíte nabídnout výraznější novinku nebo konkurenční výhodu. Jednodušší cestou může být prodej přes lokální partnery nebo vybudování místního zastoupení, což s sebou nese vyšší náklady,” pokračuje Chudobová.

8) Investice

Vždy je třeba počítat s určitou dobou návratnosti investic. Kdo čeká rychlý zisk, tomu hrozí, že bude muset nový projekt předčasně ukončit.

9) Inovace

Pokud chcete nadále růst a oslovovat nové cílové skupiny, musíte nejen držet krok s konkurencí, ale nejlépe být i o pár kroků napřed.

„Inovace přijdou vhod obzvláště v případě, že konkurence investuje značné prostředky do marketingu. Najít mezeru na trhu může být výhodnějším řešením. Ověřujte náladu ve společnosti a testujte, zda spotřebitelé vaše novinky ocení ještě před jejich příchodem na trh,“ doporučuje Igor Knap ze společnosti Topstone.

10) Sebereflexe a kritický pohled

S inovacemi se však přímo pojí i schopnost reflexe a vůle k potřebným změnám, jak připomíná kreativní ředitel agentury Brainz Štěpán Kleník.

„Růst firmy je organický proces. Nemůžeme ho přesně naplánovat. Stagnace by nás měla vést k zamyšlení a případným změnám. Důležité je také vědět, jak moc chcete a můžete vyrůst,“ uzavírá.