Dlouhodobě platí, že řidiči nákladních automobilů jsou žádanou profesí. "Dovoluji si tvrdit, že se to týká nejen Ústeckého kraje, ale i ostatních regionů," uvedl analytik ústeckého krajského úřadu práce Michal Tuček.

Nepravidelná strava i spánek

V Ústeckém kraji je aktuálně přes 300 volných míst pro řidiče nákladních vozidel včetně tahačů. Přibližně polovina z toho je podle Tučka v okrese Teplice. V evidenci úřadu přitom jsou uchazeči, kteří by splňovali podmínky pro řízení nákladních vozidel. "V případě řidiče mezinárodní kamionové dopravy se však jedná o specifickou profesi, kterou chce ne každý vykonávat," uvedl Tuček. Řidiči jsou často dva až tři týdny mimo domov, zvyknout si musí na nepravidelný spánek i nepravidelnou stravu. Problémem u čerstvých držitelů řidičského průkazu mohou být chybějící zkušenosti.

Začali s deseti kamiony

Spediční firma Bohemia Cargo, která přepravuje zásilky do celého světa, chce vytvořit kvalitní základnu pro dopravu. Proto založila dopravní společnost Bohemia Wheels, která má pro začátek deset kamionů a 13 zaměstnanců, z toho je 12 řidičů.. "Díky několika letům stráveným za volantem si naprosto přesně uvědomuji, jak těžká profese dálkového řidiče je. Snažím se tedy k jejímu vykonávání poskytnout našim řidičům ty nejlepší podmínky," uvedl ředitel nové firmy Tomáš Zámostný.

Konkurencí je sousední Německo

Plat lidí za volantem se podle údajů úřadu práce pohybuje od 10.000 korun až do 60.000 korun. "U řidičů mezinárodní kamionové dopravy je rozpětí 25.000 až 60.000 korun," uvedl Tuček. Čeští řidiči mají možnost uplatnit se i na sousedním německém pracovním trhu, podmínkou je znalost němčiny.