Článek
„Z chytrých mobilních telefonů se v závěru roku 2015 uskutečnilo více než 55 % mimopracovních přístupů k internetu. Pro Čechy je během pracovní doby pohodlnější komunikovat s přáteli, bavit se na sociálních sítích či jen tak lelkovat po síti z mobilních telefonů či tabletů. Chytré mobily a tablety ve firmách na rozdíl od stolních počítačů a notebooků totiž dosud nepodléhají takové míře kontroly monitorovacích programů, takže se na nich zaměstnanci cítí bezpečněji. Pro firmy však představují hrozbu jak z pohledu promrhaného času, tak z pohledu bezpečnosti informací, které se na těchto zařízeních nacházejí,“ říká Martin Hnízdil, AuditPro manažer ze společnosti truconneXion, která pomáhá firmám zjišťovat využívání informačních technologií.
Čas jsou peníze
Převedeno do průměrné hrubé měsíční mzdy, zaměstnavatel za vyřizování soukromých záležitostí jednoho zaměstnance z firemního počítače nebo mobilu v roce 2015 denně tratil 149,63 Kč, což je téměř o 20 Kč více než před rokem. „Za měsíc poflakování to v průměru představuje 3130 Kč a za celý loňský rok 37 560 Kč, tedy o 4800 Kč více než v roce 2014. Tyto částky vynaložily firmy na mzdových prostředcích, aniž byly podloženy reálnou prací,“ shrnuje závěry analýzy Hnízdil.
Obdobná situace platí jak v podnikatelském, tak nepodnikatelském sektoru. Chytré telefony na pracovišti jsou proto stále více v hledáčku pozornosti zaměstnavatelů. Počet firem, které již využívají nástroje pro monitoring mobilních telefonů a tabletů, činil podle Hnízdila koncem loňského roku 35 % a dalších 20 % jeho zavedení připravuje.
Dohánějí to po večerech
Přímým důsledkem tlaku firem na efektivitu je prodlužující se pracovní doba. „Stává se obecným pravidlem, že zaměstnanci v pozdním odpoledni či po večerech dohánějí své pracovní resty. Kvůli tlaku na výkon a rostoucí mobilitě pracovních prostředků a technologií si také stále větší množství pracovníků nosí práci domů a netýká se to už jen špičkových manažerů,” dodává Hnízdil.
Podle analýzy TruconneXion nadále roste množství firem, kde se pracuje po večerech z domova, v průběhu roku 2015 činil růst 3 % na současných 59 %.