„V roce 2016 bude nutné připravit se na nedostatek zaměstnanců, zejména specialistů z různých oborů, chybět budou zejména ti technicky zaměření. Firmy budou muset kvalitní zaměstnance hledat více u konkurence. Jen asi čtvrtina lidí totiž aktivně hledá nové zaměstnání, zbytek čeká na lepší nabídku,“ popsala situaci na pracovním trhu Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka společnosti AC Jobs.

Personalisté se musejí naučit potenciální zaměstnance více motivovat

Úspěšné budou podle ní právě ty společnosti, které dokážou pasivního kandidáta najít a přesvědčit ho, aby přešel k nim. Firmy se také více zaměří na mladé zaměstnance, kteří nejsou zatíženi pocitem loajality a snáze opouštějí firmu. Téměř 70 procent lidí do 24 let uvažuje o změně zaměstnání.

Začínají si vybírat zaměstnanci

Situace na trhu práce naznačuje, že firmy by se měly připravit na změnu přístupu v náboru nových zaměstnanců. Karta se totiž obrací, a spíš než aby si vybíraly firmy, začnou si svého zaměstnavatele vybírat kandidáti. Pouhé inzerování volného místa ztratilo význam již před pár lety, kvalifikovaného kandidáta samotným inzerátem firmy nemají šanci oslovit. Personalisté se musejí naučit potenciální zaměstnance více motivovat.

V roce 2016 bude navíc nutné celý proces hledání zaměstnanců výrazně zrychlit. „Zorganizuje-li například firma výběrové řízení ve třech kolech, která proběhnou v různých termínech, přičemž vyhodnocení a délka výběrového řízení trvá i několik týdnů, bude dobrý kandidát tou dobou už dávno zaměstnaný někde jinde. Zásadní konkurenční výhodou bude, jestliže firma dokáže celý proces od prvního pohovoru k samotné finální nabídce realizovat během dvou týdnů,“ zdůraznila Hyklová.

Poskytnout možnost rozvoje

Firmy, které si budou chtít udržet kvalitní pracovníky a nalákat nové, budou muset v roce 2016 lépe pečovat o zaměstnance. Podstatné bude investovat do jejich rozvoje, plánovat jejich kariérní růst a vzdělávání. Jedním z nejčastějších důvodů pro odchod ze zaměstnání je totiž pocit frustrace a nemožnost kariérního růstu, nedostatečná seberealizace či chybějící šance na změnu pracovní pozice v rámci firmy.

Jen stravenky ani mobil už nestačí

„Časy, kdy se většina zaměstnanců nechala nalákat na firemní mobil, jsou dávno pryč. Podle našeho průzkumu každý pátý Čech v práci nejraději uvítá třináctý a čtrnáctý plat nebo pružnou pracovní dobu, stále více se v požadavcích také objevuje možnost práce z domova, tzv. home office. Zaměstnavatelé nejčastěji nabízejí stravenky či dovolenou navíc. Mezi uchazeči o zaměstnání i mezi zaměstnanci však tyto benefity na vrcholu žebříčku popularity už nefigurují. Ne proto, že by o ně lidé nestáli, ale berou je dnes jako samozřejmost,“ doplnila Olga Hyklová.