„Je obecně známo, že kofein pomáhá udržet naši pozornost. Častokrát po kávě sáhneme právě tehdy, když se cítíme unavení a potřebujeme povzbudit. Háček je v tom, že lidské tělo produkuje látku velmi podobných účinků – kortizol. Tělo zpracovává tento hormon přednostně před kofeinem, a proto pokud je v těle hladina kortizolu na maximu, kofein tělem pouze projde bez jakýchkoli účinků,“ vysvětluje Luboš Martínek, ředitel společnosti CrossCafe Original.

Ideální čas na šálek

Nejvyšší hladinu kortizolu máme hned po probuzení a nejméně je ho v těle naopak večer před spaním. Drobné výkyvy je možné pozorovat i během dne. Takzvané životabudiče, jako například káva, by měly přijít ve chvíli, kdy se hladina hormonu snižuje. Ideální čas pro kávu je tedy spíše dopoledne, než brzo ráno (mezi 9. a 10. hodinou) a pak během odpoledne (mezi13:30 až 17. hod.)

Před spaním kávu raději ne

Dle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) jsou tři až čtyři šálky kávy denně pro zdravého dospělého člověka naprosto v pořádku. Pozor bychom si měli dát naopak na pití kávy před spaním. "Konzumace kávy může u citlivých jedinců působit negativně na kvalitu spánku. Tito lidé by se měli pití kávy vyvarovat zejména v intervalu kratším než šest až osm hodin před tím, než se uloží ke spánku," upozorňuje praktický lékař MUDr. Michal Lazák.