V jazykových školách James Cook Languages a Slůně se angličtině věnuje zhruba sedmdesát procent klientů, kteří se učí cizí jazyk v kurzech nebo individuálně. „I německé a francouzské společnosti často upřednostňují jako první firemní jazyk angličtinu,“ poznamenal výkonný ředitel James Cook Languages Jakub Štefeček. Tato jazyková škola při svých dlouhodobých průzkumech vychází z rozsáhlého vzorku stovek firem.

Na druhém místě němčina

Na druhém místě je němčina vzhledem k velkému počtu německých firem v Česku. Ostatní jazyky jsou zastoupeny v řádu jednotek procent. Například zájem o ruštinu je podle ředitele školy Slůně Petra Paska velmi kolísavý. „Čínština je velmi specifická. Firmy raději nechají pracovníky naučit dobře anglicky a najmou si čínského rodilého mluvčího do svých českých poboček,“ doplnil.

Firmy žádají specializaci

Firmy si pečlivěji vybírají zaměstnance, pro které požadují jazykové vzdělávání. Chtějí také více měřitelných výsledků a vedle obecných znalostí žádají větší specializaci na konkrétní účel, pro který budou zaměstnanci jazyk potřebovat. Musejí umět vést v cizím jazyce prezentace, porady i obchodní jednání. „Určitě se zvýšilo procento těch lidí, kteří zvládají jazyk na komunikativní úrovni, ale potřebují pilovat odbornost, preciznost a eleganci projevu,“ poznamenal Štefeček.

Vzrostl zájem o pobyty v zahraničí

Petr Pasek zaznamenal větší zájem ze strany firem o jazykové pobyty v zahraničí, které přinášejí rychlejší jazykový pokrok. Například jeden z klientů jeho školy poslal čtyři klíčové pracovníky na měsíční intenzivní jazykový kurz do Španělska poté, co získal velkou zakázku v Mexiku. U individuálních kurzů je podle něj zejména v Praze a v Brně vidět jistý posun směrem k méně rozšířeným jazykům, jako jsou brazilská portugalština nebo holandština.

Čekali větší pokrok

Zájem o specifické zaměření výuky angličtiny je podle Paska dán také tím, že se učí čím dál pokročilejší lidé. Štefeček ale poznamenal, že před patnácti lety s kolegy očekával, že touto dobou bude úroveň jazykových znalostí Čechů vyšší. „Kurzy již nenavštěvují pouze začátečníci, ale mírně a středně pokročilí, jejichž počet převažuje. Je to dáno hlavně kvalitou výuky na základních, středních i vysokých školách a nízkou možností využívat jazyk aktivně v dennodenním styku,“ dodal.