Sedmapadesát procent dotázaných zaměstnanců myslí, že nové digitální technologie jako mobilní aplikace, analýza dat, umělá inteligence nebo využití robotů, zlepší jejich pracovní podmínky, 8 % pracovníků je naopak přesvědčeno, že tyto technologie povedou ke zhoršení. Výzkum zahrnoval přes 2500 zaměstnanců a 500 společností z EU.

Většina předních evropských firem vnímá pozitivní postoj zaměstnanců k využívání digitálních technologií. Téměř polovina z nich (48 %) tvrdí, že mají digitální strategii pro rozvoj talentů, ale nedostává se jim odvahy k jejímu prosazení.

Nedostatek odvahy

Nedostatek odvahy evropských firem odráží jejich obecnější potíže s vývojem správných digitálních strategií. Přestože 77 % z nich očekává, že se stanou digitální společností v horizontu následujících tří let, většina (55 %) nemá digitální strategii, která by podporovala jejich celkovou obchodní strategii. Většina (61 %) chce raději počkat, než podnikat první digitální kroky ve svém sektoru.

Firmy nemohou čekat

„Konkurenceschopnost Evropy bude v budoucnu závislá na digitálních dovednostech a rozpor mezi názory vedení firem a jejich zaměstnanců vzbuzuje obavy. Vzhledem k tomu, že zaměstnanci vnímají dopad digitálních technologií na svoji práci pozitivně, ředitelé firem by měli začít experimentovat s novými digitálními strategiemi při formulaci dlouhodobých plánů už dnes. Společnosti si nemohou dovolit čekat, ale musí jednat dřív, než jejich konkurence změní trh prostřednictvím digitálně gramotných pracovních sil,“ uvedl Bruno Berthon, výkonný ředitel divize Accenture Strategy.

Mladí jsou gramotnější, starší přístupnější

Mladí, vzdělanější a zaměstnanci pracující na vyšších pozicích jsou podle výzkumu lépe vybaveni pro přijetí digitálních technologií na pracovišti. Například 69 % zaměstnanců ve věkové kategorii 18-34 si myslí, že technologie zlepší jejich pracovní zkušenosti. Stejný názor má ale pouze 53 % zaměstnanců ve věkové kategorii 45 a více.

„Digitální technologie podpoří u různých lidí různé přednosti. Generace přelomu tisíciletí bývá více technologicky gramotná, ale starší zaměstnanci mohou být lépe naladěni na nové formy spolupráce, řízení a zajišťování školení. Zaměstnavatelé potřebují zajistit, aby jejich digitální talentové strategie braly tyto rozdíly v úvahu,“ uvedla Céline Laurenceau rovněž z Accenture Strategy.“

Přispění vlád

Valná většina (72 %) evropských vedoucích pracovníků je přesvědčena, že vlády by jim měly pomoci dosáhnout jejich digitálních obchodních cílů. Lídři si zároveň myslí, že politici pro to v současnosti nedělají dost. 39 % dotázaných si dokonce myslí, že vlády vůbec nemají jasnou strategii pro práci s novými obchodními modely.