„Ženy s dětmi v předškolním věku představují pro naši ekonomiku potenciál, který je potřeba rozvíjet. Ať už formou alternativních pracovních úvazků, dostatečnou nabídkou předškolních zařízení, nebo podporou drobného podnikání,“ říká ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.

Bojí se neúspěchu

Možnost flexibilně nakládat se svým časem je pro rodiče malých dětí silný argument, proč začít o samostatném podnikání uvažovat. Překážkou naopak bývají obavy z neúspěchu, nedostatek zkušeností i potřebných informací.
Podle údajů Asociace malého a středního podnikání (AMSP) a Ženy, s. r. o., rozjela přibližně polovina podnikatelek svůj byznys právě ve věku mezi 25 a 34 lety. To, co začínajícím podnikatelkám chybí, jsou zkušenosti.

Jak ukázal průzkum agentury STEM/MARK, téměř tři čtvrtiny (71 %) žen odrazují od rozjezdu vlastního podnikání obavy z neúspěchu či z přílišného rizika. Přes 40 % žen by začalo podnikat, pokud by měly v období rozjezdu podnikání místo, kam se obrátit pro radu a informace.

Semináře pomohou překonat strach

Nejistotu a strach z kroku do neznáma pomáhají ženám překonat projekty, jako je například ten, který realizuje Regionální hospodářská komora Plzeňského kraje, jejíž Asistenční centrum nabízí ženám bezplatné semináře a workshopy, v nichž získají nejen praktické rady k marketingu či právním náležitostem, ale i cenné kontakty. Díky projektům vznikají i tzv. co-workingová centra. Jde o prostory, které mohou podnikatelky využít k obchodním schůzkám a ke kancelářské práci.

Z průzkumu AMSP a Ženy, s. r .o., také vyplynulo, že podnikatelky jsou se svou prací a způsobem života spokojenější než ženy závislé na jednom zaměstnavateli. Největší motivací být podnikatelkou je pro respondentky možnost dělat to, co je baví (85 %), naplno využít své schopnosti a potenciál (73 %) a uspořádat si pracovní dobu (71 %).