„Letošní Global Entrepreneurship Week (GEW) ukázal, že o vlastním podnikání přemýšlí celá řada mladých lidí, jen většinou neví, jak začít,“ prohlásila Michaela Graeberová z institutu European Leadership & Academic Institute (ELAI), který český Týden na podporu podnikání pořádal.

Chtít změnit svět

Program Týdne zahájila úterní konference na téma Podpora podnikatelského myšlení v českém vzdělávacím systému, kterou uvedl ministr financí Andrej Babiš. V panelové diskuzi Studenti studentům se šestice odvážných studujících podnikatelů podělila o své zkušenosti se spolužáky.

„Říkat si jenom to, že chci podnikat a vydělat peníze, nestačí. Důležité je přesvědčení, že můj nápad změní svět,“ myslí si mladá podnikatelka Iva Pejsarová, zakladatelka non-stop kavárny se studovnou Cafedu.

Nejlepší začínající firmou je Liftago taxi

Na slavnostním setkání ve Ville Richter bylo vyhlášeno deset nadějných mladých českých firem, které ze stovky nominovaných vybrala odborná česko-německá porota. Nejnadějnější společností letošního roku se stal projekt Liftago taxi. Projekt, který pomocí mobilní aplikace propojuje taxikáře a jejich zákazníky, funguje od loňského prosince. Aktuálně takto zprostředkuje na osm tisíc jízd měsíčně.

Hodnotitele dále zaujaly firmy Investiční aukce, jež zprostředkovává odkup pohledávek malých a středních podniků, a Contiqua, která se zabývá výrobou designových produktů z odpadních materiálů vznikajících při průmyslové výrobě.

Polovina zakladatelů má zaječí úmysly

Na konferenci Odstraňování bariér v podnikání se řečníci shodli, že největším problémem pro začínající podnikatele v Česku je složitý daňový a právní systém. Více než polovina zakladatelů chce proto svou firmu dříve či později přesunout do zahraničí.

„České start-upy mají ve světě dobrý zvuk. Produkty z nich vzešlé jsou vnímány jako cenově dostupné a pracovní síla jako kvalifikovaná ve svém oboru,“ říká Petr Škoda ze společnosti KPMG, jež je hlavním partnerem GEW. Z výzkumu navíc vyplývá, že podnikání je u nás stále doménou především mužů. Ti jsou zapsáni v kolonce „zakladatel start-upu“ ve více než 70 procentech případů.

Do podnikání se nehrnou

Podle průzkumu společnosti Amway sice na podnikání pohlíží pozitivně až 69 procent Čechů, jen 30 procent z nich si ale dovede představit, že by vlastní business opravdu rozjelo. Celých 78 procent respondentů si myslí, že naše země je k podnikání a podnikatelům spíše či dokonce velmi nevstřícná.