„Nezávislí podnikatelé se ve svých restauracích, obchodech nebo dílnách snaží být každý den co nejlepší. A často jde jejich snaha i nad rámec samotného podnikání,“ uvedl ředitel nákupu společnosti Makro Cash & Carry ČR Jan Žák.

Účast v soutěži je bezplatná, není vyžadován registrační poplatek. Podnikatelské subjekty může do soutěže nominovat také někdo jiný, například známí, přátelé, obchodní partneři nebo příjemci pomoci. Přihlásit se nebo nominovat lze na webu www.dobrypodnikatel.cz až do 30. června.

V pondělí 21. dubna zde bude spuštěno hlasování, v němž veřejnost vybere 15 finalistů. Odborná porota ve složení Roman Vaněk, Eva Štěpánková, Eva Svobodová a Jan Žák následně vybere vítěze, který jako první získá titul Dobrý podnikatel a výhru 100 000 Kč. Všichni finalisté dostanou poukázku na nákup v Makro v hodnotě 5000 Kč.

Pozitivní příklady inspirací pro ostatní

„My jsme už nějak zapomněli opisovat. Když jsme chodili do školy a neudělali jsme úkoly, nebyl to pro nás žádný problém. Pak se z nás stali dospěláci a už nepotřebujeme žádnou radu, protože víme úplně všechno. A to je špatně,“ glosuje potřebu soutěže předseda poroty Roman Vaněk, zakladatel Pražského kulinářského institutu.

„Na základě příběhů těch, co se přihlásí, mají lidé možnost se něco naučit,“ dodal.

„Vážím si lidí, kteří se dokážou postarat sami o sebe. Těmto lidem je potřeba pomoci,“ uvedla zakladatelka společnosti RYOR Eva Štěpánková.

„Vždycky mám radost, když se ti lidé uchytí a postupují, ač po malých krůčkách, ale dopředu. Mnoho lidí by už nebylo zaměstnáno, kdyby se nezačali stavět na vlastní nohy. I český člověk může být úspěšný a jít nahoru, jen se nesmí nechat zastrašit,“ dodává.

Drobné podnikání pilířem ekonomiky

Podle Českého statistického úřadu tvoří malé firmy až 99 procent všech podnikatelských subjektů na českém trhu.

„Zaměstnávají více než 61 procent Čechů a produkují 54 procent veškeré přidané hodnoty v zemi. Na celkovém HDP se podílejí téměř dvěma pětinami. Drobní podnikatelé vyplácejí 56 procent všech mezd v české ekonomice,“ řekla generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.

Lidé si význam podnikatelů uvědomují

Význam drobných podnikatelů si lidé uvědomují. Na jejich názor se zaměřil průzkum, který zpracovala agentura STEM/MARK. „Většina Čechů vidí v podnikání zejména nezávislost a možnost být sám svým pánem. Peníze či zisk jsou až na druhém místě,“ uvedl k výsledkům průzkumu Žák.

„Odrazuje je hlavně strach a nejistota, následuje administrativa či zbytečná byrokracie. Až devět z deseti Čechů si myslí, že podnikání v České republice není jednoduché. A méně než třetina lidí jej má spojeno s možností rychle zbohatnout. Naopak až čtyři pětiny populace věří, že podnikáním si lze splnit sny, a považují ho tak za nejlepší způsob seberealizace,“ dodal.

Více než polovina respondentů vnímá, že malí podnikatelé v jejich městě podporují sport nebo kulturu. Dvě pětiny ví také o příspěvcích na charitu. Na dobrého podnikatele kladou Češi vysoké nároky. Kromě úspěchu se jim pod tímto pojmem nejčastěji vybaví člověk, který nemyslí jen na sebe.

„Měl by být komunikativní, pracovitý, zodpovědný, cílevědomý, odvážný, kreativní, poctivý a mít zájem o své okolí. Zároveň by měl být přirozeným vůdcem, vizionářem a být schopen improvizace,“ uvádí se ve výsledcích průzkumu.