Hospodářská komora České republiky (HK ČR) proto navrhla v rámci Kooperativního modelu spolupráce škol a firem soubor opatření na zlepšení situace v odborném školství, jehož podstatou jsou daňové úlevy pro ty zaměstnavatele, kteří budou vychovávat učně.

Hlavní zodpovědnost má stát

Tím, kdo má ale při řešení tohoto problému rozhodující slovo, je podle viceprezidenta HK ČR Zdeňka Somra stát.

„Daňové zvýhodnění je jedním z opatření Kooperativního modelu, který Hospodářská komora představila na jaře tohoto roku. Firmy si díky tomuto návrhu mohou odečíst od základu daně náklady na jednoho žáka konajícího praxi ve firmě. Novela také zvyšuje limit daňově uznatelných výdajů stipendií u středoškoláků i vysokoškoláků a zavádí podporu firemní investice do vybavení určeného pro vzdělávání, a to až do 110%,“ vysvětluje Somr.

Do provozu by měli jít i učitelé

Dalším z opatření, která HK ČR navrhuje, je zavedení stáží pedagogických pracovníků ve firmách s cílem zajistit průběžný kontakt učitelů s firemní sférou.

„Komora má připraven projekt, o jehož podpoře z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost již delší dobu jedná s MŠMT. Zatím však bez výsledku. Projekt je plně v souladu s doporučeními Evropské komise na provázání vzdělávání s trhem práce a zároveň by mohl přispět k efektivnímu dočerpání zbylých prostředků EU určených na vzdělávání. Díky naší regionální síti jsme navíc připraveni začít projekt realizovat okamžitě,“ dodává viceprezident Somr.

Příkladem mohou být Německo i Rakousko

Hospodářská komora zároveň mapuje problematiku odborného školství i v dalších zemích Evropy, které mohou být v mnoha ohledech českému vzdělávacímu systému inspirací. Například Německo či Rakousko si vedou v oblasti uplatnění absolventů více než dobře, a právě proto HK ČR navázala úzkou spolupráci s příslušnými komorami v obou zmíněných zemích.

„Vzájemná výměna zkušeností a jejich přenesení do českého prostředí jsou cílem naší spolupráce s přeshraničními partnery, kteří jsou ochotni nám své zkušenosti předat,“ uzavírá Zdeněk Somr.