Krátké přestávky na uvolnění

Únavu výrazně omezíte tím, když si budete během pracovní doby dělat krátké přestávky na uvolnění. „Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem nebo předklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné osmičky. Tento pohyb lze přenášet na celé tělo. Zapojit můžeme rotaci krku různými směry a následně doplnit úklony do stran. Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů,“ doporučuje Michaela Tomanová.

Uvedené cviky jsou součástí Infinity method, nové rehabilitační a fyzioterapeutické metody, kterou sama vyvinula a s úspěchem využívá ve své lékařské praxi (více o metodě na www.infinity-method.com).

Diskrétní cvičení přímo na pracovišti

Mnozí lidé by si v zaměstnání zacvičili rádi, současně ale nechtějí svým kolegům předvádět divadlo a zbytečně na sebe strhávat pozornost. Metodu Infinity však mohou aplikovat velice nenápadně a diskrétně. Pracuje totiž mimo jiné s neznatelnými pohyby a její součástí je i mentální cvičení.

"Způsob našeho myšlení a imaginace je přímo spojen se stavem našeho těla, který je v konečném důsledku jeho odrazem. Je dokonce teoreticky dokázáno, že mozek nerozezná skutečnost od představy, a proto je přínosem i tzv. cvičení v představě, tedy aktivita, kdy na jednotlivé cviky pouze myslíme. Mozek totiž příslušné svaly i přesto zapojuje a vysílá do nich signály, řídí de facto všechny procesy v těle“ vysvětluje lékařka.

Mentální cviky pro rozproudění energie

Velmi důležité je rovněž uvědomování si svého těla jako celku. Pokud je něco v těle v nerovnováze, odrazí se to na našem psychickém stavu a naopak. Současným životním stylem, kdy lidé věčně nestíhají a stresují se, si nevědomky blokují své energetické dráhy.

„Strnulá šíje a ramena jsou projevem, ale i příčinou stresu. Jedná se o typickou polohu člověka sedícího u počítače, který se snaží dodržet vražedný termín pracovního úkolu. Pokud budete myslet na správný posed s uvolněnými rameny, stres z vás spadne mnohem snáz,“ říká Michaela Tomanová.

Správné sezení na židli

Pracovní únavu a s ní související bolesti zad může způsobovat také nesprávné sezení na kancelářské židli. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, byste měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna mohou směřovat pod mírným úhlem dolů. Na židli seďte tak, aby se vaše nohy dotýkaly země.

Typická je při práci na počítači také bolest šíje. „Tomu můžete zabránit tak, že budete myslet na uvolněná ramena a dýchání – dokonce i tím můžete předcházet vzniku bolesti. Dávejte rovněž pozor, abyste šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, váš pohled by měl směřovat přímo,“ doporučuje lékařka.

Pro vaše zdraví však není důležité jen to, jak sedíte, ale i to na čem sedíte. Kvalitní židle je naprostý základ.

Nápoje vhodné  pro zvýšení výkonu

Součástí každého pracovního dne by měl být také správný pitný režim. Pracovní únavu totiž může způsobovat i nedostatek tekutin, zvláště pak v horkých letních měsících.
Buďte však obezřetní, pokud jde o pití kávy. Přebytek kofeinu totiž, navzdory zažitým představám, utlumuje smysly.

Optimální jsou proto maximálně dva až tři šálky denně. V opačném případě budete ztrácet rychlost a pohotovost, což se může negativně projevit na kvalitě odvedené práce. Kávu pijte spíše v dopoledních hodinách, odpoledne dejte přednost například zelenému čaji, který má stimulační účinky.

Dobrou službu vám udělá také maté. Tento přírodní produkt ocení zejména lidé, kteří už jsou odolní vůči kofeinu, nebo kávě obecně neholdují. Maté je zároveň vhodnější než často užívané energetické nápoje, které obsahují velké množství cukru. „Dobrým řešením je rovněž pití zředěného pomerančového džusu nebo vody s vymačkaným citrónem,“ zdůrazňuje lékařka Michaela Tomanová.