Pozice Trade Marketing Manager se vyskytují převážně u FMCG (rychloobrátkových) společností. U středních a větších společností je tato pozice v organizační struktuře mezi obchodem a marketingem a zpravidla bývá podřízena marketingovému manažerovi. Trade Marketing Manager obvykle vede tým Trade Marketing specialistů, kteří se dále dělí dle značek nebo jednotlivých produktových kategorií.

Do kompetencí trade marketingového oddělení spadá především zviditelnění a propagace produktů v místě prodeje – například reklamní stojany, regály, polepy, letáčky, ochutnávky, balení 2+1 zdarma, dárky k nákupu.

Trade Marketing Manager je zodpovědný za efektivní nakládání s částí marketingového rozpočtu, který je na trade marketing přidělen. Vyjednává také podmínky spolupráce s reklamními agenturami.

Trade Marketing Manager velmi úzce spolupracuje s brand marketingovým oddělením, kdy jednotlivé kampaně musí být s trade marketingem v souladu. Trade Marketing také velmi úzce spolupracuje s obchodním oddělením, pro které je marketingová podpora přímo na prodejně velmi důležitá.

Požadavky na uchazeče pro pozici Trade Marketing Manager jsou poměrně vysoké a vždy záleží na konkrétní společnosti. Obecně se ale požaduje vysokoškolské vzdělání se zaměřením na marketing či obchod, praxe na obdobné pozici minimálně tři a více let, u mezinárodních společností je požadována velmi dobrá znalost anglického jazyka.

Nutná je také zkušenost s vedením lidí, strategické myšlení, dobré analytické schopnosti a výborné komunikativní dovednosti.

Zuzana Schrötterová, divizní manažerka Robert Half Sales & Marketing