Patříte stále mezi největší domácí výrobce šperků. Jak vypadá současnost firmy ověnčené tradicemi?

Původní družstvo umělecké výroby vzniklo sjednocením menších soukromých firem zlatníků-živnostníků v roce 1953. K rozšíření došlo v roce 1961, kdy se sloučila družstva Granát a Precious, sdružující brusiče drahokamů. V roce 1992 došlo k transformaci na družstvo vlastníků, zahrnující brusiče kamenů a zlatníky.

V současnosti zaměstnáváme přibližně 265 lidí, z toho téměř osmdesát procent žen. V Turnově jsme podnikem, který nejenže vytváří pracovní místa, ale zároveň udržuje šperkařské a brusičské umění pro další generace.

Čím je český granát výjimečný?

Především máme vlastní důl s těžbou českých granátů v Podsedicích na Litoměřicku, to je velké plus. Vyrábíme pod mezinárodní ochrannou známkou „Český granát“, respektive „Český granátový šperk“ a šperky dodáváme zákazníkům s certifikátem. Tento dokument stvrzuje místo naleziště kamene a původ šperku, přičemž spolu s puncovní značkou G garantuje originalitu a kvalitu.

Od nás lidé získávají zboží nejvyšší jakosti, za kterou ručíme. Naprostou samozřejmostí je servis k zakoupeným šperkům, tedy jejich čištění, drobné opravy a podobně.

Proslýchá se, že slávě českých granátů odzvonilo. Co je na tom pravdy?

To je opravdu mylná informace, vyjadřující nejspíš přání konkurence. Těžba českých granátů probíhá se stále stejnou intenzitou, jen kamínky českého granátu se více těží v menších velikostech, okolo 3 mm. Proti těžbě v minulosti, kdy průměrný granát měřil kolem 4 mm a občas se našel i kámen velikosti 8 mm.

Na druhou stranu pozitivní zprávou pro ty, kteří mají české granáty větších rozměrů doma, je, že jejich cena vzrostla. Stejně tak se zhodnocuje cena šperku, kde je vysoký podíl ruční práce.

Koho považujete za svého cílového zákazníka?

Člověka, který dokáže ocenit krásu a profesionální a téměř bezkonkurenční práci našich zaměstnanců. Orientujeme se i na podniky, jimž nabízíme propagační a dárkové předměty zdobené českými granáty – těžítka, jehlice, spony do kravaty, košilové knoflíčky nebo diáře. Z naší dílny je rovněž symbol Českého slavíka. Stále větší oblibě se těší také vánoční ozdoby se surovými neopracovanými granáty.

Jako všechno cenné i český granát je vystaven útokům plagiátorů. Co děláte pro to, abyste obhájili svoji pozici na trhu?

Chceme si především vyškolit vlastní brusiče, abychom mohli pokračovat v duchu tradice. Usilujeme o zvýšení podílu ruční práce ve výrobku, protože to dodává šperku jedinečnost a zvyšuje to jeho hodnotu. Vybíráme si talentované designéry pro návrh šperků.

Plánujeme otevřít další firemní prodejnu; zatím jich máme šest v různých městech. Je to cesta, jak získat za své zboží rychle finanční prostředky a zároveň se zbavit problémů s neplatiči. Hodně si slibujeme od internetového obchodu, který v posledním roce nabral na intenzitě.

Průběžně se staráme o informovanost našich drobných prodejců o způsobu zpracování českých granátů i výrobě šperků, aby mohli odpovědně a zasvěceně informovat konečného zákazníka. V blízké době připravujeme pro své stálé klienty exkurzi v dole v Podsedicích, aby na vlastní oči viděli proces získávání surových granátů.

Nezapomínáme ani na osvětu potenciálních zájemců o šperky. Chceme, aby každý zákazník věděl, co si má při výběru pohlídat, jaké náležitosti má mít prodejní paragon a že kameny by měly mít certifikát pravosti.

Darovat šperk je něco zcela jiného než darovat například elektroniku, protože je to dárek trvalé hodnoty. Dědí se z generace na generaci a vždy má v sobě směnitelný potenciál, to znamená, že se dá v nouzi zpeněžit.