Vybudování automatizovaného řízení trati stálo 230 miliónů korun, výstavba trvala půldruhého roku. Správa železniční dopravní cesty zabezpečila automaticky přejezdy, vybudovala informační systém pro cestující, kamerový systém na nádražích nebo řídicí systém dopravy. Dráhy díky tomu do budoucna ušetří hlavně na platech. "Úspory se budou pohybovat ročně řádově v desítkách miliónů korun," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Automatizovaný provoz dokáže ale hlavně omezit lidskou chybu a zvýšit bezpečnost na trati a sníží se také zpoždění vlaků.

Úsek trati ze Železného Brodu do Staré Paky není prvním automatizovaným úsekem v Libereckém kraji - už tři roky řídí podobně počítače a jediný dispečer provoz na 45kilometrovém úseku mezi Českou Lípou a Bakovem nad Jizerou. Modernizace trati tam stála 240 milionů korun, díky tomu se rychlost cestování mezi oběma městy mohla zvýšit ze 60 na 80 kilometrů v hodině. Podobně se připravuje automatizace úseku Malá Skála - Jaroměř, která také leží na hlavním železničním spojení z Liberce na Hradec Králové.