"Jsme především kulturní město, máme krásné památky, ale firmu, která by zaměstnala 50 až 100 lidí, bychom uvítali. Rádi bychom výrobu, kde jsou vyšší výdělky. Pozemky máme," řekl například starosta Litomyšle Michal Kortyš.

Podle místostarosty Ústí nad Orlicí Luboše Bäuchela by nový investor pomohl rozvoji města. Nicméně nový závod, kde by našly práci desítky lidí, se nyní nerýsuje. Ve městě navíc loni skončil tradiční podnik. Textilka Perla kvůli dluhům propustila stovky lidí. "Kdyby se tu postavila továrna, tak je to veliké plus pro tohle město," řekl místostarosta.

Rozšiřování zón už asi skončilo

Odhady odborníků naznačují, že velké rozšiřování průmyslových zón se už očekávat nedá. Nově příchozí firmy vybudovaly závody závislé především na automobilovém průmyslu a strojírenství, což vyžaduje velké množství pracovníků. Na druhou stranu lidé si v podobných typech podniků nevydělají moc peněz.

Pokud se v Pardubickém kraji začne po nové investici nějaká firma poohlížet, spíš zamíří do míst, kde je dobré dopravní napojení a lidé s vyšším stupněm dosaženého vzdělání, nasnadě jsou Pardubice.

Místo výroby spíš služby

"Do budoucna proto můžeme očekávat spíše vznik službových center, která využijí vzdělané obyvatelstvo, které generuje místní univerzita," řekla před časem ředitelka regionální kanceláře agentury CzechInvest Hana Matějková.

Naopak velkou investici očekává v nejbližší době například Česká Třebová na Orlickoústecku. Velké kontejnerové překladistě společnosti Metrans využije hlavní železniční uzel. Očekává se nábor až 550 lidí. Stavbu za 1,5 miliardy korun by firma mohla zahájit do konce roku.

Zatímco Česká Třebová má slibné vyhlídky, Jevíčko na Svitavsku o velkého zaměstnatele co nevidět přijde. Do konce tohoto měsíce zavírá závod firma GST Automotive Safety Czech. Výrobce airbagů doplatil na hospodářskou krizi. Ještě před třemi lety zaměstnával 780 lidí, na konci loňského roku snížil počty pracovníků na 350 osob.