Svaz Kovo je se 170 000 členy nejvýznamnějším svazem komory a zároveň největším odborovým svazem v zemi. Důvodem krize automobilek a jejich dodavatelů je výrazně nižší poptávka v zemích západní Evropy a USA.

Podle odborů i zaměstnavatelů by situaci v českém automobilovém průmyslu pomohlo zejména zastavení příprav a schvalování legislativních norem, které by podle nich v oboru přinesly zvyšování nákladů, snížení konkurenceschopnosti a tím i zaměstnanosti. Vadí jim zejména snaha o zpřísnění ekologických opatření týkajících se omezení výfukových zplodin nebo omezení jízd kamionů.

"Po české vládě a orgánech EU nepožadují OS KOVO a Sdružení automobilového průmyslu žádné zvláštní výhody, ale vytváření srovnatelných podmínek pro podnikání v ČR v mezinárodním kontextu," uvedli ve společném textu odboráři i zaměstnavatelé.

Kvůli krizi se bude propouštět

Tuzemské automobilky se obávají, že kvůli krizi budou muset propustit až 3000 zaměstnanců, přestože za prvních devět měsíců letošního roku zvedly výrobu téměř o 10 procent.

Na propouštění by podle zástupců automobilového průmyslu, který z velké části tvoří dodavatelé tuzemských i zahraničních automobilek, mohlo dojít především na přelomu roku. První na řadě mají být lidé zaměstnaní přes agentury, propouštění se však může týkat i kmenových zaměstnanců.