Levnou módu vyrobenou v Asii začaly v Česku nabízet i diskonty s oděvy a v řadě měst vznikají také první outletové prodejny se zlevněnými značkovými oděvy. Majitelé second handů čelí stále tvrdší konkurenci nabídkou obnošených značkových oděvů, jejichž visačky často zdobí prestižní loga Calvin Klein, Versace, Lacoste či Louis Vuitton.

"Náš obor zažil obrovský rozmach po roce 1989 a na vrcholu byl v letech 1996 a 1997. Od té doby je v útlumu, který byl největší v letech 2005 a 2006, kdy jsme prakticky ze dne na den přišli o třetinu zákazníků," řekl Vladimír Halama ze společnosti Intertex CZ, která do Česka od roku 1991 dováží anglický, skotský a holandský obnošený textil a nové outletové oděvy.

Podobně hodnotí vývoj prodeje obnošených oděvů na tuzemském trhu i majitelka sítě šesti pražských second handů Koukey Lenka Jachninová. "Když současnou situaci porovnám s dobou před osmi lety, kdy jsme byli z hlediska prodeje na vrcholu, tak nyní zdaleka nedosahuji takových obratů. Zboží je navíc dražší, podražily služby, nájem a platím vyšší mzdy," uvedla Jachninová.

Zákazníci second handů jsou stále náročnější

Podle ní kvůli tomu v posledních letech řada malých pražských second handů skončila a na trhu se udržely především ty prodejny, které nabízejí kvalitní zboží často renomovaných světových značek. "Trh se velmi vyprofiloval. Klientela pražských second handů je velmi náročná na kvalitu," dodala.

Její slova potvrzují údaje Českého statistického úřadu. Hmotnost dovezených obnošených oděvů a textilu do ČR se loni snížila meziročně o 157 tun na 31 864 tun. Jejich hodnota ale vzrostla o 8,9 procenta na 354,7 miliónu korun. Za první dva měsíce letošního roku pak vzrostla hodnota importovaných obnošených oděvů o 24,2 procenta na 62 milióny korun a hmotnost klesla o zhruba deset procent na 5264 tun.