Firmy se o zřizování mateřských škl navíc zřejmě začnou výrazněji zajímat až tehdy, kdy to pro ně začne být daňově výhodné. Nina Bosničová z Gender Studies, která se zabývá zřizováním firemních školek, ovšem říká, že zájem o firemní školky, v souvislosti s chystanou reformou MPSV, ale i s probíhajícím baby boomem, se zvyšuje.

"Obracejí se na nás firmy, které zvažují založení vlastní školky, případně firmy, které by školky jiným firmám na klíč rády dodávaly. Klasická mateřská školka bývá zřízena na základě Školského zákona, firemní, pravděpodobně, budou zřizovány v budoucnosti spíš na základě živnostenského listu", říká Bosničová.

Některé firmy už matky podporují

Skutečná firemní školka v ČR podle Niny Bosničové zatím neexistuje. O zřízení vlastních školek uvažují zejména velké společnosti, například Česká spořitelna, Česká pojišťovna či Unipetrol.

Další firmy, třeba IBM nebo Robert Bosch v Českých Budějovicích, podporují obecní školky v blízkém okolí. Firma Škoda Auto zase hradí svým zaměstnancům a zaměstnankyním třetinu nákladů spojených s pobytem jejich dětí v jeslích.

Výrazněji může pomoci jedině stát

Podle Mariána Hoška, náměstka ministra práce a sociálních věcí, firmy zatím příliš neměly o zřizování vlastních školek zájem, protože je to pro ně nákladné a nemají žádné úlevy od státu. To by se nyní mělo změnit. Úpravy zákonů pro vytvoření těchto předškolních zařízení by měly být předloženy v nejbližším období.

Pokud by prošel návrh MPSV, firmy by si mohly náklady na firemní školky odečíst z daní. "Menší firmy, kterým by se zřizování školky nevyplatilo, by si například nakoupily místa v místních mateřských školách, kam by děti zaměstnanců mohly chodit," říká Marián Hošek.