"Pryč je doba, kdy za branou závodu stála fronta kvalitních uchazečů a firmy si mezi nimi jednoduše vybíraly," říká vedoucí poradenské divize společnosti Hewitt Associates Kamil Švec. Udržení kvalitních zaměstnanců se prý stalo strategickou prioritou. Odhaduje se, ze ztráta kvalitního zaměstnance firmu stojí šest až 12 jeho měsíčních mezd. "U klíčových lidi může být tento údaj ještě vyšší, neboť s nimi odchází klíčové znalosti, přerušují se nastavené vazby v rámci pracovních týmů a celé firmy," vysvětlil.

Asi nejhorší pastí, do které se zaměstnavatelé při snaze udržet klíčové zaměstnance mohou dostat, je podle Švece soustředění se na mzdu. Mohou tak totiž roztočit spirálu nekonečného zvyšování mzdy. "Z našich výzkumů ale víme, ze motivační efekt mzdy je velmi omezený. Mzda je "hygienický faktor", tedy nutná podmínka, ale ne motivátor," uvedl. U růstu mezd nyní vyvstává otázka, zda není nadhodnocený, dodává předseda Unie malých a středních podniků David Šeich.

Přemíra zaměstnaneckých výhod

Vedle navýšení mzdy, kterého se nejvíce využívalo v předchozích letech, se stále častěji snaží zaměstnavatelé udržet své pracovníky větší nabídkou zaměstnaneckých výhod, uvedl country manažer firmy Robert Half CR Aleš Křížek. Za nejúčinnější nástroj pro udržení zaměstnanců považuje osobní přístup a otevřenou komunikaci nadřízeného. Velmi důležitá je pro klíčové zaměstnance vize jejich budoucnosti v rámci firmy a možnost profesního či kariérního růstu. Respekt a důvěra v nadřízeného je nejlepší způsob, jak si udržet zaměstnance, poznamenal.

Společnosti vymýšlejí způsoby, jak zpříjemnit svým lidem nejen pobyt na pracovišti, ale v mnohých případech i volný čas, dodala mluvčí Hospodářské komory Viktorie Plívová. Běžnou praxí je od nižšího středního managementu poskytovat prostředky jako je služební mobilní telefon a notebook, od středního managementu výše v mnohých případech i služební automobil. K automatickým benefitům patří prý stravenky, penzijní připojištění, zvýšený počet dní dovolené, příspěvky na regenerační pobyty.

Účinnou motivací může být i slušné zacházení

Systém odměňování se podle mluvčí Svazu průmyslu a dopravy Blanky Růžičkové rozšířil o další bonusy a benefity, jako například hrazené jazykové kurzy, dodatečná dovolená, placené volno v případě jedno- až třídenní nepřítomnosti z důvodu nemoci nebo z osobních důvodů, poukázky nebo příspěvky do fitnesscenter a jiných sportovních zařízení.

Vedoucí oddělení lidských zdrojů Schneider Electric CZ Michaela Stojanovová ale vidí jako nejúčinnější opatření k udržení zaměstnanců paradoxně ta, která jsou nejméně nákladná. "Tedy slušné zacházení se zaměstnanci, kvalitní informování o tom, co vedení dále s firmou zamýšlí a vytváření neformálního pracovního prostředí zaměřeného na spolupráci," uzavřela.