Základní školy začnou děti v první a šesté třídě učit podle dokumentů, které měly být ve spolupráci s učiteli vytvořeny tak, aby více odpovídaly školním možnostem a záměrům. V podstatě by se tak mohly školy více profilovat a přilákat žáky.

Podle odborníků jsou však hotové programy pouze prvním krokem ke skutečné reformě a proměně českých škol. Například ředitel Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP) Jaroslav Jeřábek odhaduje, že výsledky reformy bude možné hodnotit za deset let.

"Učitelé si budou postupně muset zvyknout na nový způsob myšlení a práce," tvrdí náměstek ředitele VÚP Jan Tupý. Za jeden z největších přínosů reformy považuje týmovou práci, kterou si mohli učitelé vyzkoušet už při přípravě programů.

Žáci, rodiče i učitelé by měli tvořit tým

Pedagogové by podle něj měli začít na pravidelných poradách diskutovat o tom, jak lze jednotlivé předměty prolnout a vytvářet společné projekty. Reformovaná škola by také měla být mnohem otevřenější a měla by usilovat o aktivní zapojení rodičů do její činností. Rodiče by měli mít dojem, že škole záleží na dítěti, a ne, že si učitelé odučí své hodiny a o víc se nestarají.

Ani žáci by podle něj nadále neměli být pouze pasivními příjemci, ale měli by do výuky sami vstupovat. Proto je podle Tupého důležité, aby je vyučování bavilo. Se změnami ve školách souvisí větší důraz na sebehodnocení školy i žáků. Instituce by sama měla vědět, v čem je potřeba se zlepšit, to samé by si měly uvědomit i děti.

Od září odstartují přípravu školních vzdělávacích programů gymnázia, učit by podle nich měla za dva roky.