Kamiony táhnou nejen proto, že řidiči autobusů mají o něco nižší plat, ale lidé se také po velkých mediálních kauzách kolem havárií a dopravních nehod autobusů poněkud bojí převzít odpovědnost za cestující.

Jihlavský Icom transport v první polovině roku zahájil rekvalifikační projekt za 5,6 milionu korun, zaplatí ho EU a stát. Během dvou let firma vyškolí stovku lidí na řidiče kamionů a autobusů, polovinu absolventů zaměstná. V prvním kole nastoupilo do autoškoly 18 lidí, ve druhém 26. Podle mluvčí Renaty Heřmanové zájem o kurzy spojené s praxí v podniku stoupá, o druhé kolo se zajímalo přes 90 lidí.

Řidiči z povolání se chtějí stát především muži od 25 let věku, jen několik z nich se ale chystá řídit autobus. Podnik má zájem i o muže kolem 50 let, pokud jim slouží zdraví. "Starší člověk se někdy bojí přihlásit. Ale řízení autobusu by pro něj znamenalo jisté zaměstnání až do důchodu," podotkla mluvčí. Do kurzu zatím nastoupila jen jedna žena, toužící řídit kamion.

Z 2400 zaměstnanců skupiny firem Icom je 1500 řidičů. V nákladní dopravě se měsíční mzda pohybuje kolem 20.000 korun hrubého, řidiči autobusů mají v průměru o 3000 korun méně.

Nejméně dvě desítky řidičů potřebuje žďárská společnost Zdar, která zaměstnává skoro 250 řidičů kamionů a autobusů. Podnik již s podporou úřadu práce a unijních fondů rekvalifikoval 25 lidí, další kurz chystá v příštím roce. Podle zástupců firmy o ně zatím je celkem zájem. Ženy v kurzu chyběly. V podniku pracuje jedna řidička, jezdí s nákladem do zahraničí.

Skoro desítku nových řidičů letos hledal jihlavský dopravní podnik. Městské autobusy a trolejbusy řídí asi stovka řidičů. Nábor a rekvalifikace podnik pořádal spolu s úřadem práce. "Momentálně můžeme říci, že jsme na tom slušně, do konce roku bychom měli mít plný stav," řekl náměstek Jaroslav Šetek. Podotkl, že zájemců, kteří si sami zaplatí autoškolu, je minimum.

Pro konkrétnější představu dodáváme, že míra nezaměstnanosti v kraji Vysočina činila sedm procent, tedy asi 18.600 lidí.