Mladá americká firma Uber staví svůj úspěch na mobilní aplikaci, která zajišťuje služby v oblasti tzv. ride-sharingu. V podstatě se jedná o alternativu ke klasickým taxislužbám, rozdíl je však v tom, že pro Uber může jezdit jakýkoliv řidič i bez taxikářské licence. Stačí, aby měl řidičské oprávnění alespoň tři roky a vlastnil vůz.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Díky tomu je jízda pro zákazníka zpravidla výrazně levnější než s klasickou taxislužbou. Ceny začínají už na hranici čtyř eur, tedy zhruba sto korun.

Prostřednictvím mobilní aplikace jsou sdružováni všichni řidiči zapojení do projektu. Lidé je mohou na svém chytrém telefonu snadno přivolat, a to zpravidla během pár minut.

Ukázka aplikace Uber

Ukázka aplikace Uber

FOTO: archiv tvůrců

Investoři se jen hrnou

Nápad zaujal nejen širokou veřejnost, ale i celou řadu investorů. Tvůrci od nich například tento týden získali další finanční injekci ve výši 1,2 miliardy dolarů. Podle zdroje agentury Reuters do firmy investovaly mimo jiné společnosti Fidelity Investments, Wellington Management nebo BlackRock.

Celková hodnota této rychle rostoucí společnosti se tak dostala na 18,2 miliardy dolarů (asi 366,3 miliardy Kč). Pro startupy v americkém Silicon Valley je to jedno z vůbec nejvyšších ohodnocení.

Uber má nyní větší hodnotu než přední sítě autopůjčoven.

List The Wall Street Journal poznamenal, že Uber má nyní větší hodnotu než přední sítě autopůjčoven Hertz Global Holdings a Avis Budget Group. Obě přitom dohromady provozují přes milión aut a loni měly tržby dohromady zhruba 18 miliard dolarů.

Uber v současnosti nabízí své služby ve 128 městech po 37 zemích světa. Investoři doufají, že firma je schopna expandovat po celém světě a dokáže rozšířit spektrum služeb.

Taxislužby protestují

Úspěch tomuto startupu ale rozhodně nepřejí všichni. V Evropě se již ozvala taxislužba Verts působící v Bruselu. Ta upozornila na to, že řidiči Uberu si vydělávají bez řádné taxikářské licence. To je jeden z hlavních důvodů, proč mohou být údajně jejich ceny až o dvacet procent nižší.

Ukázka aplikace Uber

Ukázka aplikace Uber

FOTO: archiv tvůrců

Bruselský soud dal Vertsu nakonec zapravdu. Nyní tak řidičům této americké společnosti hrozí na území Belgie pokuta ve výši až deset tisíc eur, tedy více než čtvrt miliónu korun.

Stejně tak se začali bouřit taxikáři ve Francii. Od začátku roku tam proto platí zákon na jejich ochranu, který zakazuje všem řidičům zapojeným do projektu ride-sharingu vyzvedávat dříve než za 15 minut od objednání. Takovou dobu samozřejmě celá řada zákazníků odmítá čekat.

I přes tyto problémy hodnota Uberu neustále roste. Bude zajímavé sledovat, jak se nabídka služeb amerického podniku bude rozšiřovat i na další evropské trhy.