V pátek uplyne pět let, kdy se objevila první verze komunikačního programu Skype. Součástí Skypu je vedle služby pro volání přes počítač i funkce pro textovou komunikaci přes internet v reálném čase. K jejím největším konkurentům patří například služba ICQ. Právě on-line komunikaci Skype se v posledních dvou letech nevyhnuly problémy v podobě nedostupnosti systému nebo rozsáhlých virových útoků.

V loňském roce Skype v Praze otevřel jedno ze svých hlavních vývojových center, které podle dostupných informací zaměstnává několik desítek programátorů. Podle nedávného vyjádření výkonného ředitele Joshe Silvermana chce firma v Praze dále růst. Skype vznikl před pěti lety jako skandinávská společnost, kterou založili Švéd, Dán a skupina estonských programátorů.

Od roku 2005 je jejím vlastníkem internetový aukční dům eBay. S nabídkou telefonování přes internet zdarma zásadně změnil telekomunikační trh. Postupem času ho následovaly další, i tuzemské, firmy. Například operátor Volný nabízí levnější hovorné do všech sítí i variantu bezplatného volání za měsíční paušál.

Skype z druhého pohledu

Oblíbený program Skype pochopitelně nemá pouze samé příznivce, v celém světě nalezneme také množství nesmiřitelných odpůrců.

Kritici Skypu vyčítají uzavřený komunikační protokol, což kromě jiného znemožňuje použití alternativních klientských programů. Odborníci také v minulosti upozorňovali na nevýhodu řízení služby z centrálního serveru. Právě tato koncepce zřejmě způsobila, že vloni v srpnu technický problém na centrále odrovnal celou síť.

Skype používá technologii peer-to-peer známou z výměnných sítí ke spojování telefonních hovorů, textové komunikaci (instant messaging) a také k provozování videohovorů. Klientský program běží kromě operačního systému Windows i na Mac OS X, různých distribucích linuxu i na Windows Mobile používaném v přenosných zařízeních.