„Mezi telefony má jedinečnou roli Apple, respektive iPhone. Ten spolu se Samsungem patří k nejvyhledávanější značkám (15 %),“ podotkl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Právě zmiňovaný iPhone patří mezi prémiové přístroje, čemuž odpovídá i jeho cenovka, která v případě nejnovějších verzí startuje nad hranicí 20 tisíc Kč. „Avšak částka, kterou jsou lidé ochotni investovat, je pro polovinu návštěvníků do 5000 Kč,“ zdůraznil Šmíd.

V jednotlivých obchodech se nicméně útrata lidí liší, průměrně se pohybuje mezi šesti a osmi tisíci korunami.

Důraz na poměr cena/výkon

Preference uživatelů jsou přitom takřka vždy stejné. „Naši zákazníci jsou typicky technicky vzdělaní a vyhledávají zejména telefony se značným důrazem na poměr cena/výkon,“ prohlásil obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

„Zákazníci velmi bedlivě sledují novinky, zohledňují ale logicky poměr cena/výkon,“ doplnila mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Uživatelé si přitom zvykají stále častěji na modely s většími displeji. „Trend zvětšování uhlopříčky displejů se momentálně zastavil okolo hranice 5,5 palce. Dále stoupá obliba tzv. pluskových variant, tedy uhlopříček nad 6,2 palce,“ uzavřel Petr Jiras z tiskového oddělení Electro Worldu.