Vodafone žádné změny nechystá. „Zákazník si může dokoupit data nad rámec základního balíčku. Pokud o tuto službu nemá zájem, dojde ke zpomalení přenosu dat na 20 kbit/s. Další změny v současné době nechystáme,“ řekla Novinkám mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Sluší se nicméně připomenout, že Vodafone chtěl před lety platit za internet navíc podobně jako O2. Po protestech zákazníků však od tohoto kroku odstoupil. Zákazníci tak mají možnost používat limit i po vyčerpání FUP u všech tarifů, avšak se zpomalenou rychlostí. Případně si musí dokoupit balíček, aby připojení bylo opět rychlejší.

Podobně to funguje také u většiny tarifů u T-Mobilu. „Po vyčerpání datového limitu si zákazník může zvolit, zda chce pokračovat v omezené rychlosti stahování, nebo si data dokoupí,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Zároveň připustila, že to ale neplatí pro všechny nabídky růžového operátora. „Výjimkou jsou služby, které slouží jako internet pro příležitostné použití s nižším objemem dat, u nichž není možnost pokračovat ve snížené rychlosti aktivní, a datový tok se tedy zastaví,“ doplnila Kemrová.

To se nicméně týká především předplacenek, přesněji služeb Internet v mobilu na den a Twist internet v mobilu na týden. Z těch paušálních se to týká pouze tarifů S námi v sítích a S námi v síti, což je vcelku logické, protože zmiňované tarify mají FUP jen pár desítek MB a nejsou tedy primárně určeny pro příjem internetu.

Konec FUP limitu

O2 doposud praktikovalo prakticky stejný postup jako zbylí dva operátoři – zákazníci se tedy mohli setkávat s pojmem FUP limit. Za touto zkratkou se skrývá anglický pojem Fair Use Policy (politika férového použití). V praxi tak měli uživatelé v rámci paušálních služeb nastaven určitý limit pro přenesená data – například 1 GB. Když jej vyčerpali, připojení se jim automaticky zpomalilo.

Pokud chtěli surfovat opět vyšší rychlostí, museli si dokoupit další datový balíček. To jinými slovy znamená, že pokud jim stačilo pomalé připojení, nikdo jejich přístup k internetu a počet stažených dat jakkoliv neomezoval.

To se ale nyní chystá O2 od 15. července změnit. „Operátor O2 od poloviny července již nebude svým zákazníkům nabízet nezpoplatněná data nad rámec datového limitu,“ uvedla pro Novinky.cz Pecháčková.

To znamená, že zákazníkům O2 přestane od zmiňovaného data po vyčerpání datového balíčku připojení úplně fungovat, jak Novinky.cz informovaly již dříve. [celá zpráva]

Po vyčerpání základního objemu dat se uživatelé budou moci opět připojit, pokud dokoupí jednorázový datový balíček, nebo budou mít aktivovanou službu automatického dokupování dat. V takovém případě se jim strhnou peníze z účtu rovnou po vyčerpání datového limitu. Řešením samozřejmě může být i pořízení dražšího tarifu, který má vyšší objem dat.

Smlouvu ukončit nepůjde

Podle Pecháčkové ale chystaná změna není důvodem k tomu, aby mohli lidé bez sankcí ukončit své smlouvy. „Nezpoplatněná data nad rámec balíčku jsou pouze doplňkovou službou k hlasovým tarifům,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí O2.

Jiný názor má na celou problematiku ČTÚ. „Přistoupí-li operátor k úpravě datových tarifů a aplikace FUP, jde čistě o jeho obchodní rozhodnutí, na které má právo. V takovém případě ale musí být splněny všechny zákonem dané podmínky. Obecně tedy platí, že operátor musí patřičným způsobem informovat své zákazníky o chystané změně a umožnit jim na tuto změnu reagovat tím, že dovolí ukončit smlouvu na dobu určitou předčasně bez sankcí,“ odpověděl na dotaz Novinek mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Ten zároveň poradil, jak zákazníci mají postupovat, pokud jim připojení bude skutečně po 15. červenci odstřiženo. „Pokud zmiňovanou možnost účastníci nedostanou, mohou vyúčtování obsahující smluvní pokutu reklamovat a následně se svých práv domáhat v námitkovém řízení u ČTÚ,“ konstatoval Drtina.