„Český telekomunikační úřad vyhodnotil automatickou aktivaci služby ‚Data nad rámec balíčku‘ ze strany společnosti Vodafone jako agresivní obchodní praktiku, za kterou jí udělil pokutu ve výši 1 000 000 Kč,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Vodafone aktivoval zmiňovanou službu automaticky všem uživatelům neomezeného internetu loni v září. Zatímco dříve mohli připojení používat po vyčerpání datového limitu i nadále se sníženou rychlostí, po změně došlo k automatickému obnovení datových služeb, za což zákazník zaplatil navíc 50 Kč. [celá zpráva]

Pokud lidé se změnou nesouhlasili, museli sami kontaktovat operátora a požádat o změnu. „ČTÚ proto uložil společnosti Vodafone pokutu ve výši 1 000 000 Kč a současně jí nařídil, aby upravila všechny smlouvy se svými zákazníky (spotřebiteli) tak, aby ze smluv byla odstraněna ujednání, na jejichž základě je Vodafone oprávněn automaticky obnovovat objem datových služeb po vyčerpání datového balíčku a za takové obnovení účtovat cenu,“ doplnil Drtina.

Zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy.mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová

Zástupci Vodafonu si i přesto stojí za tím, že změna byla krokem správným směrem. „Naši zákazníci potvrzují, že změna účtování dat byl krok správným směrem. Ze statistik vyplývá, že více než 3/4 zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

„Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy. V prvním měsíci, kdy nový způsob účtování dat reklamovali, jsme jim automatické dokoupení dat neúčtovali a pomohli nastavit způsob čerpání dat podle jejich přání,“ konstatovala Kuklová.

Ta zároveň upozornila, že rozhodnutí ještě není pravomocné. „ČTÚ ve svém rozhodnutí potvrdil, že Vodafone provedl změnu účtování v souladu se zákonem. Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad. V tuto chvíli není rozhodnutí pravomocné,“ uzavřela mluvčí Vodafonu.

Automatické dokupování dat má i O2

Vodafone není jediným operátorem, který nabízí automatické dokupování dat po vyčerpání datového limitu. Tento systém zavedlo letos v květnu také O2.

„Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu uplatňuje od 15. 5. 2015 vůči svým zákazníkům rovněž společnost O2. ČTÚ činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností. Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace,“ poradil Drtina.

„Český telekomunikační úřad považuje uvedená jednání za agresivní obchodní praktiku podle zákona o ochraně spotřebitele, neboť spotřebitelům byla účtována cena služeb, které si výslovně neobjednali. Užitím agresivní obchodní praktiky došlo či mohlo dojít k zásahu do majetkové sféry všech zákazníků, kteří využívají datový tarif,“ doplnil mluvčí ČTÚ.

T-Mobile internet rovnou vypne

Ke změně nastavení vybraných tarifů se tento měsíc odhodlal také T-Mobile. Ten však automatické dokupování dat uživatelům nenabízí, místo toho jim rovnou po vyčerpání datového limitu internet vypne. [celá zpráva]

Podle operátora ale nejde o změnu obchodních podmínek, jak někteří uživatelé naznačovali. „Obchodní podmínky služby jsme nezměnili, podmínky datování po vyčerpání FUP ano,“ uvedla Martina, která má na Facebooku T-Mobilu na starosti komunikaci s uživateli.

Tím mimo jiné vcelku jasně uvedla, že nespokojení uživatelé nemají nárok na vypovězení smlouvy v důsledku změny obchodních podmínek. Uživatelé se závazkem tak sice mají i jiné možnosti, jak smlouvu případně ukončit, ale zadarmo to nebude.

V opačném případě se musí se změnou datových limitů smířit. V praxi to znamená, že u vybraných tarifů nebudou moci po vyčerpání datového limitu vůbec surfovat, případně si budou muset přikoupit další internetový balíček.

Účastníkům, kterým byla služba přerušena, doporučujeme postup operátora reklamovat.mluvčí ČTÚ Martin Drtina

Také změnou nastavení datových limitů se začal již zabývat ČTÚ. Mluvčí úřadu Martin Drtina na dotaz Novinek uvedl, že nespokojení zákazníci by měli podat reklamaci. „Účastníkům, kterým byla služba po vyčerpání FUP skutečně přerušena, doporučujeme z důvodu zachování práv a lhůt pro případné vedení sporného řízení postup operátora reklamovat,“ řekl Novinkám Drtina.

„V současnosti prověřujeme, zda skutečně došlo ke změně smluvních podmínek, či zda se jedná o změnu výkladu stávajícího znění smluvních podmínek,“ doplnil Drtina. Právě šetření ČTÚ bude mít největší vliv na to, jak se bude celá kauza dál vyvíjet.

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz: