„Nikdo telefon nepoužíval, prostě jen ležel na posteli a najednou se rozlítl, baterka byla jako rachejtle a začala hořet. Hrozný dým a smrad. Má sestra má dvě malé děti, bydlí vedle nás a děti jsou u nás dennodenně. Ani nechci myslet na to, co by se stalo, kdyby ten telefon měly zrovna v ruce,“ popsala Novinkám celou situaci manželka Kristina L., která tou dobou byla také v ložnici.

Ani muž ale nebyl bez újmy, s lehkými popáleninami od odlétajících kousků skončil na pohotovosti.

„Baterka byla jako rachejtle a začala hořet,“ uvedl Marek L.

„Baterka byla jako rachejtle a začala hořet,“ uvedl Marek L.

FOTO: Pro Novinky.cz Marek L.

Nefunkční přístroj odnesli manželé následující den do servisního střediska Samsungu. Co přesně způsobilo závadu, se ale nedozvěděli. „Momentálně probíhají další testy baterie, takže nemůžeme poskytnout bližší informace,“ uvedl pro Novinky Jiří Janeček, PR manažer společnosti Samsung.

Vše bylo originál Samsung, telefon nebyl nikdy opravován.Marek L.

Podle něj se lidé explozí chytrých telefonů obávat nemusejí, přestože se v minulosti objevily i v zahraničí. „Většina případů, které byly ve světě zaznamenány, byla způsobena použitím neoriginálních baterií, případně baterií, které byly poškozené špatným zacházením. Rádi bychom ujistili všechny zákazníky, že učiníme maximum pro to, aby se takový případ neopakoval a kontroly kvality a bezpečnosti zajistily pohodlné a bezpečné používání našich produktů,“ dodal Janeček.

To ale nebyl případ Marka L. „Vše bylo originál Samsung, telefon nebyl nikdy opravován, nabíjen byl pouze nabíječkou, která byla k telefonu,“ podotkl muž, který po nehodě skončil s lehkými popáleninami nohy na pohotovosti.

S lehkými popáleninami skončil muž na pohotovosti.

S lehkými popáleninami skončil muž na pohotovosti.

FOTO: Pro Novinky.cz Marek L.

U operátora zákazník nepochodí

Přestože od Samsungu dostal po několika dnech protokol, že telefon není možné opravit, u operátora s ním nepochodil. Ani originální záruční list mu nebyl nic platný, protože přístroj kupoval přes bazar.

„Zákazníci by měli být opatrní, když si kupují telefon z druhé ruky, i když má záruční list. Na opravu zařízení jim postačí, ale pokud budou chtít přístroj vyměnit nebo dostat peníze zpět, tak to už nejde,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Stejný scénář by měla případná reklamace u T-Mobilu. „Na přijetí do opravy stačí jen potvrzený záruční list, při nároku na vrácení peněz je pak třeba doložit účet,“ podotkla mluvčí operátora Markéta Kemrová.

Odpovědnost vůči kupujícímu má vždy prodejce.mluvčí ČOI Jan Rotbauer

Třetí operátor účet nevyžaduje. „Pokud zákazník přijde reklamovat na prodejnu O2 u nás zakoupený přístroj a má řádně potvrzený náš záruční list, který ke každému prodávanému přístroji dáváme, nevyžadujeme k němu daňový doklad,“ popsal průběh reklamace u O2 mluvčí Hany Farghali.

Operátoři přitom podle České obchodní inspekce (ČOI) postupují v podobných případech korektně. „Odpovědnost vůči kupujícímu má vždy prodejce, což již v tomto případě nebyl operátor,“ sdělil Novinkám mluvčí ČOI Jan Rotbauer.

Podle něj navíc může prodejce standardní dvouletou záruční dobu v případě prodeje zánovního přístroje zkrátit o jeden rok, a to i v případě, že by původní záruka od operátora byla ve skutečnosti delší. Vhodné je tedy vždy si pečlivě prostudovat kupní smlouvu.

Pozor na aukční a bazarové servery

S případnou reklamací by se měl zákazník vždy obrátit na bazar, ve kterém přístroj kupoval, což byl i případ Marka L.

„Na základě zjištění, že zákazník neuspěl se svým požadavkem na získání možné kompenzace u operátora, na základě jehož záručního listu daný přístroj reklamoval, jsme podnikli veškeré kroky k nápravě celé situace. Díky komunikaci našeho servisního oddělení s bazarovým prodejcem, se podařilo dohodnout takové řešení, které plně vyřešilo zákazníkovu situaci. V tuto chvíli již má k dispozici nový přístroj plus zdarma příslušenství v hodnotě několika tisíc korun,“ řekl Novinkám Janeček.

Pokud u prodejce zákazník nepochodí, nezbývá mu než uplatňovat náhradu škody soudní cestou. Nejrůznější aukční a bazarové servery jsou ale přeplněné výhodnými nabídkami přímo od původních majitelů. V jejich popiscích je často zdůrazněno, že uživatel koupí získává plnou záruku u operátora.

Ani v případě koupě od fyzické osoby ale nový majitel u operátorů s vážnější poruchou, kterou nebude možné řešit jinak než výměnou za nový kus nebo vrácením peněz, nepochodí. V takovém případě se musí obrátit na původního majitele a požádat ho o spolupráci s reklamací.

Nutné je tak vždy schovávat kontaktní údaje na prodávajícího, a to po celou dobu záruční doby. Pokud se původní majitel nebude k porouchanému přístroji znát, opět nezbývá než celou situaci řešit soudní cestou.