Elop do Nokie přišel minulý rok, aby jí pomohl změnit kurz na lukrativním konci trhu s dražšími chytrými mobily, kde podnik čím dál více zaostává za razantními rivaly. Nokia je navíc pod značným tlakem investorů, kteří by chtěli co nejdříve vidět výsledky právě jejího softwarového partnerství s Microsoftem.

Podle Elopa není žádný rozumný důvod ke spekulacím, proč by Microsoft měl Nokii převzít. Podotkl, že by to přineslo jen další rok vyšetřování protimonopolními úřady, značný rozruch a odklady.

Téměř polovinu tržeb za mobilní telefony Nokii vytvářejí základní, jednoduché přístroje, které se prodávají hlavně na mladých a rozvíjejících se trzích. Podniku se navíc nepodařilo prosadit svou značku ve velkém ve Spojených státech, kde uspěla firma Apple se svými iPhony.

Mobily od Nokie s Windows začnou chodit na trh od příštího roku, řekl Elop, i když měl v plánu vyrobit takový přístroj ještě letos. Dodal, že tým lidí už na novém modelu pracuje. Kdyby se ale chystala případná akvizice, možné by to nebylo, podotkl.

Nokia: zaspali jsme dobu

Podle Elopa bylo partnerství s Microsoftem nutností. „iPhone od Applu zcela změnil význam slova smartphone, upoutal pozornost vývojářů a vytvořil novou mocnou platformu. Jasně ukázal, že když vyrobíte dobrý telefon, lidé jsou za něj ochotni utratit velké peníze. iPhone se objevil v roce 2007 a my stále ještě nemáme konkurenceschopný produkt,“ uvedl šéf Nokie.

„Stojíme na hořící plošině a musíme jednat velice rychle, jinak shoříme,“ přirovnal Elop současnou situaci firmy k příběhu o naftaři, kterému vzplála vrtná plošina. „Nokia a Microsoft mohou společně vybudovat bezkonkurenční platformu s co největším globálním dosahem. Od nynějška to bude závod, ve kterém poběží jen tři koně,“ dodal.

Co umí mobilní systém Microsoftu

První generace mobilních operačních systémů od Microsoftu byly známé pod označením Windows Mobile. Nabízely propracovaný kalendář, detailní adresář, který bylo možné jednoduše synchronizovat s kontakty v Outlooku v počítači, či pohodlnou práci s e-maily na cestách.

Jak je z výčtu funkcí patrné, starší verze mobilních Windows byly určeny spíše pro manažery. To se ale softwarový gigant rozhodl u sedmiček změnit. Jejich hlavním úkolem je nabídnout přednosti chytrých telefonů jednoduchou formou co nejširší skupině uživatelů.

Stejnou taktiku přehledného a intuitivního ovládání zvolila před lety počítačová firma Apple, která se svým iPhonem rozpoutala mánii dotykových telefonů. [celá zpráva]