Hlavní obsah

Herní služba Stadia od Googlu měla způsobit velkou herní revoluci – uživatelé by díky ní již kvůli moderním titulům nemuseli kupovat extrémně výkonné součástky a vystačili by si klidně jen s chytrým telefonem. Jenže realita je bohužel úplně jiná, jak se na vlastní kůži mnozí přesvědčili.

Chtěli způsobit herní revoluci, místo chvály se na Stadii snáší kritika

Stadia byla po několika měsících čekání spuštěna v úterý 19. listopadu. Tvůrci se netajili tím, že mají od novinky velká očekávání. Konkurovat chtěli zavedeným výrobcům stolních počítačů i herních konzolí, jako jsou Sony PlayStation 4 či Xbox One od Microsoftu.

Šli na to přitom velmi chytře. V současnosti se totiž nároky moderních her kvůli věrnější grafice neustále zvyšují. Hráčům tak zpravidla i ty nejvýkonnější počítače vydrží maximálně dva, tři roky. Poté jim nezbývá nic jiného než investovat do nového „železa“.

To samé v bledě modrém platí také o televizních konzolích, i když s nimi si zpravidla hráči vystačí o něco déle, klidně i více než pět let. Pak je ale nákup výkonnějšího modelu zpravidla rovněž nevyhnutelný.

Stadia funguje úplně jinak – na tom, jak výkonný má uživatel hardware, vůbec nezáleží. Potřebný výkon totiž zajistí virtuální servery, k hráči bude už jen přes internet putovat samotný obrazový signál.

Ani vyšší rychlosti nestačí

Právě z uvedeného důvodu bude novinka klást vyšší nároky na rychlost internetového připojení. Jako minimální se považuje rychlost stahování 10 Mbps a odesílání 1 Mbps, v případě hraní v rozlišení Full HD je však vhodnější rychlost downloadu 20 Mbps, avšak Google doporučuje rychlost 35 Mbps.

Takto by měl vypadat ovladač pro hraní prostřednictvím služby Stadia.

Foto: archív výrobce

Tolik k teorii. Praxe je ale úplně jiná. Prakticky ihned po spuštění služby si uživatelé začali stěžovat, že Stadia nefunguje tak, jak tvůrci slibovali. I když mají vyšší rychlost připojení než Google doporučuje, hra jim laguje. To jinými slovy znamená, že sice kliknou na nějaké tlačítko, ale myš zareaguje s výrazným zpožděním.

V praxi jsou tak prakticky všechny akční tituly nehratelné, neboť rychlost odezvy v nich je klíčová. Google se zatím ke stížnostem uživatelů nevyjádřil. Je nicméně možné, že negativní zkušenosti byly zapříčiněny velkým zájmem o službu a přetíženými servery. To však ukáže až čas.

Zatím jen v zahraničí

Herní služba Stadia je prozatím dostupná pouze v zahraničí. Případní zájemci za ni zaplatí 9,99 dolaru měsíčně, tedy v přepočtu zhruba 230 Kč. V rámci toho lidé získají jednu hru měsíčně zadarmo, nicméně za další musí zaplatit.

Kdy bude Stadia dostupná i v Česku, zatím není jasné. Jisté je nicméně to, že podnik chystá také bezplatnou variantu. Ukáže se už v příštím roce. Jak přesně bude fungovat, zatím ale také není jasné – spekuluje se i o tom, že bude obsahovat reklamu a nabídka titulů bude značně omezená.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků