Hlavní obsah

Chtěli způsobit herní revoluci, místo chvály se na Stadii snáší kritika

Novinky, abr

Herní služba Stadia od Googlu měla způsobit velkou herní revoluci – uživatelé by díky ní již kvůli moderním titulům nemuseli kupovat extrémně výkonné součástky a vystačili by si klidně jen s chytrým telefonem. Jenže realita je bohužel úplně jiná, jak se na vlastní kůži mnozí přesvědčili.

Díky službě Stadia nebudou výkonné herní stroje potřebaVideo: archív výrobce

 
Článek

Stadia byla po několika měsících čekání spuštěna v úterý 19. listopadu. Tvůrci se netajili tím, že mají od novinky velká očekávání. Konkurovat chtěli zavedeným výrobcům stolních počítačů i herních konzolí, jako jsou Sony PlayStation 4 či Xbox One od Microsoftu.

Šli na to přitom velmi chytře. V současnosti se totiž nároky moderních her kvůli věrnější grafice neustále zvyšují. Hráčům tak zpravidla i ty nejvýkonnější počítače vydrží maximálně dva, tři roky. Poté jim nezbývá nic jiného než investovat do nového „železa“.

Herní služba Stadia odstartovala. Google půjde proti PlayStationu a Xboxu

Hry a herní systémy

To samé v bledě modrém platí také o televizních konzolích, i když s nimi si zpravidla hráči vystačí o něco déle, klidně i více než pět let. Pak je ale nákup výkonnějšího modelu zpravidla rovněž nevyhnutelný.

Stadia funguje úplně jinak – na tom, jak výkonný má uživatel hardware, vůbec nezáleží. Potřebný výkon totiž zajistí virtuální servery, k hráči bude už jen přes internet putovat samotný obrazový signál.

Ani vyšší rychlosti nestačí

Právě z uvedeného důvodu bude novinka klást vyšší nároky na rychlost internetového připojení. Jako minimální se považuje rychlost stahování 10 Mbps a odesílání 1 Mbps, v případě hraní v rozlišení Full HD je však vhodnější rychlost downloadu 20 Mbps, avšak Google doporučuje rychlost 35 Mbps.

Foto: archív výrobce

Takto by měl vypadat ovladač pro hraní prostřednictvím služby Stadia.

Tolik k teorii. Praxe je ale úplně jiná. Prakticky ihned po spuštění služby si uživatelé začali stěžovat, že Stadia nefunguje tak, jak tvůrci slibovali. I když mají vyšší rychlost připojení než Google doporučuje, hra jim laguje. To jinými slovy znamená, že sice kliknou na nějaké tlačítko, ale myš zareaguje s výrazným zpožděním.

V praxi jsou tak prakticky všechny akční tituly nehratelné, neboť rychlost odezvy v nich je klíčová. Google se zatím ke stížnostem uživatelů nevyjádřil. Je nicméně možné, že negativní zkušenosti byly zapříčiněny velkým zájmem o službu a přetíženými servery. To však ukáže až čas.

Zatím jen v zahraničí

Herní služba Stadia je prozatím dostupná pouze v zahraničí. Případní zájemci za ni zaplatí 9,99 dolaru měsíčně, tedy v přepočtu zhruba 230 Kč. V rámci toho lidé získají jednu hru měsíčně zadarmo, nicméně za další musí zaplatit.

Kdy bude Stadia dostupná i v Česku, zatím není jasné. Jisté je nicméně to, že podnik chystá také bezplatnou variantu. Ukáže se už v příštím roce. Jak přesně bude fungovat, zatím ale také není jasné – spekuluje se i o tom, že bude obsahovat reklamu a nabídka titulů bude značně omezená.

Reklama

Související články

Konzole Shield předběhla svou dobu. Bohužel

Výrobci televizních konzolí se v posledních měsících předhání, kdo přijde se zajímavější službou cloudového hraní – tedy s platformou, díky které nebudou...

Výběr článků

Načítám